Klimatet på Anbytarforum är väl en av anledningarna att även jag varit lite tyst på sistone. Är trött på alla tillmälen man får från olika personer bara för att man har åsikter om vikten att kolla fakta och tänka efter.
Tidigare, på Peters tid, var bland andra jag utsatta för en kampanj från en person. Efter viss dialog med Peter blev han avstängd. (När jag vid något tillfälle uttryckte tacksamhet över att slippa hans påhopp blev jag grundligt kritiserad från en del håll.)
Problemet är inte bara att det är enstaka som driver kampanj mot personer de uppfattar som otrevliga (senaste offrena är Jörgen Tollesson och Per Thorsell). Problemet är också den svans som kampanjledarna får av supporters, som verkar ogilla förslag om hur man kan göra saker bättre och alternativa tolkningar. (Vanligen kallar de det för elitism.)
Det är nog nödvändigt med någon slags jour vad det gäller övervakning av forumet, då och då dyker det ju upp inlägg som kräver omedelbar radering, något som tidigare fungerat mycket bra. (Till exempel när det stod något om förintelseförnekare i ett inlägg som var negativt till mina åsikter om källkritik.) Jag har också haft en känsla av att misstänkta diskussioner följts rätt noga, och att man kunnat påpeka när nålstick utdelas från olika håll, eller i olika diskussioner.
Som jag tidigare har påpekat. Det klagas ofta, som jag ser det grundlöst, över att forumet är för elitistiskt och ordnat, och skrämmer bort frågare, men det enda de som klagar bidrar med är att jaga bort svarare...