Jag hittade i dag ett barn på en avlägsen släktgren (alltså ej någon ana) som väckte min nyfikenhet: Carl Johan, född 30/12 1820 i Källbo, mor Sophia Lidman, h. enligt skriftemål något datum i januari 1821 (ungefär citerat från Järlåsa C:4 sid 41; jag kan minnas något ord fel).
Pojken nämns även i hfl (Järlåsa AI:6 sid 216); inte heller här anges någon far, men eftersom modern (Anna Sofia Lidman) flyttar till Långtora 1822 utan att ta honom med sig misstänker jag att sonen avlidit, och undersöker dödboken:
Torparen Olof Källgrens i Hanelund son Carl Johan, förkylning, död 18/8, begraven 26/8, 7mån 2v 4d (Järlåsa F:1 1821:23).
Den noggranna åldersangivelsen säger mig att det bör vara rätt Carl Johan (jag tror inte han hade någon namne född vid samma tid), men vad är nu detta? Är Olof Källgren månne den biologiske fadern som uppenbarat sig och rentav får stå som ende namngiven anhörig i dödboken, eller är det en adoptivfar? Vad är hans relation till pojkens mor?
Dessvärre hittar jag i Järlåsa AI:6 (1812-1824) ingen Olof Källgren i Hanelund, så jag kan inte få uppgiften i dödboken bekräftad. Det kanske går att hitta honom någon annanstans genom hårt arbete, men jag frågar mig vad det kan ge. Jag har följt Anna Sofia Lidman från hennes födelse 1803 via vistelsen i Långtora 1822-1825 till dess hon 1825 gifter sig i Järlåsa med Karl Ersson Forsberg, och inte sett spår av någon annan förbindelse (förutom sonen).
Hur bedömer man en sådan här faderskapsuppgift, som återfinns i dödboken av alla ställen? Har någon träffat på något liknande fall? Den drygt halvårsgamla pojken är oviktig för min forskning, men jag tycker källuppgifterna ser underliga ut.