Tack för tipset Nina! Det programmet vill jag absolut inte missa!!!
Det rör sig alltså om gården i Dämba, antar jag.
Vilken fin hemsida du har Nina!!!!! Med levnadsbeskrivningar, historiska händelser under personens levnad och sökmöjligheter! Vilken utveckling!
Utan att vilja vara någon häxbrännare, undrar jag lite hur du känner inför en försäljning av morföräldrarnas ställe. Har alla godkänt och gillar att det sänds i TV förresten?
När mina föräldrar ärvde min farfars hus/gård i Rone 1978, så blev jag så lycklig över detta arv! Delvis för att jag var med och ordnade så att det blev så. Men när mina föräldrar skildes två år senare (mitt i rustandet av huset), så såldes stället till min stora sorg!
Vad gäller gården i Simunds på Fårö, som mitt namn o fädernessläkt kommer ifrån, så finns inga byggnader bevarade alls. Men en släkting bor där, arkeologen och osteologen Sabine Sten som skrivit i Fåröboken.
På Lauters på Fårö finns dock gamla 1700-talshuset kvar från Johan Blesells tid o där har jag varit och tittat.
Idag ska Släktforskare i Uppland ha Anbytardag från kl 10-16 i Jälla utanför Uppsala o jag blir hämtad strax efter kl 8, så det är väl dags att försöka sova lite till!
Lycka till med fortsättningen av arv, släktforskning och hemsidespresentationer!
Med hopp om fler gemensamma anor - förr eller senare.....