Det finns gott om saker som borde registreras och tillgängliggöras, men om ett detaljerat personregister till artiklarna i ShF redan finns i tryckt form till försäljning, och ett enklare artikelregister finns tillgängligt gratis via Libris, så tycker jag inte att det vore väl använd tid att i stort sett göra om det arbete som Libris redan har gjort (ens med förtydliganden av luddiga artikelrubriker inom parentes). Visst vore det trevligt om det fanns, men efterfrågan på ett separat artikelregister är knappast så stor att det motiverar arbetsinsatsen.
När det gäller det detaljerade personregister som nu finns, så har det arbetet planerats och utförts under förutsättning att det skall ge någon form av inkomst. Om man i efterhand ändrar på denna förutsättning genom att göra registret tillgängligt gratis, så måste man också ersätta den uteblivna inkomsten på något sätt, eller acceptera att någon förlorar en slant på affären.
I slutändan är det vi släktforskare, i egenskap av medlemmar i till förbundet anslutna föreningar, eller som köpare av förbundets publikationer, som finansierar alla de gratistjänster förbundet förväntas tillhandahålla. Jag har som sagt inte själv skaffat eller ens tittat i det nämnda registret, och då känns det omotiverat att jag skulle vara med och betala för det. Om registret betalas av dem som använder det, så framgår det bättre hur stort det faktiska behovet av det är.
Jag håller med Anders Berg om att registret sannolikt skulle komma till bättre användning om det var fritt tillgängligt på Internet, men jag ser i så fall hellre att våra gemensamma resurser (såväl pengar som ideellt och intellektuellt arbete) läggs på ett övergripande personregister till den biografiska och genealogiska litteraturen i stort, snarare än på ett register till en specifik tidskrift. Ät inte upp sättpotatisen bara för att den råkar finnas; använd den till att odla mer potatis i stället!