Hej!
Jag måste väl erkänna att jag kanske saknat sakkunskaper och empiriskt underlag vad det gäller effekterna av kusingiften i dagens samhälle.
De risker som jag tagit upp (och exempel jag gett), kanske i högre grad är lämpliga på en svunnen tid då den sociala rörligheten var betydligt mindre. Det är ju främst i äldre tid jag sett exempel på kusingiften, och också kunnat se deras följder. På den tiden, då den sociala rörligheten inte var så stor, kunde ju en kusin inte bara vara en kusin, utan även en tremänning och fyrmänning!
Om så var fallet så måste ju riskerna ha varit betydligt större för barnen att drabbas av genetiskt betingade sjukdomar förr än vad som är fallet idag. Idag leder ju den ökade sociala rörligheten till att nytt blod kommer in i släktleden, och då bör ju dessa risker minska, vilket mycket riktigt konstaterats i denna debatt.
Nu tror jag inte att det är någon här som vill skapa ett elitistiskt samhälle, utan jag tänkte åtminstone initialt (i mina första inlägg) på barnens bästa! Men, kärleken övervinner ju allt som det heter!
Nu tänkte jag dock lägga ytterligare ett problem till denna diskussion. I dagens lagstiftning är det tillåtet för kusiner att gifta sig (vilket vi tycks ha enats om att det är okej!). Även halvsyskon får gifta sig - om de får tillstånd av regeringen.
Min fråga är förstås hur lagstiftarna har tänkt då de helt bortsett från fallet med att man kan vara dubbelkusiner? Rimligtvis är jag ju mer släkt med mina dubbelkusiner än med mina halvsyskon - eller?
I fallet med dubbelkusiner delar vi ju inte föräldrarna, men alla anor därefter. Far- och morföräldarna blir ju identiska!
Nu torde väl inte dubbelkusingiften höra till vanligheterna, men någon här som har några id?er om detta?
Mvh Patrik