Hej!
Vilka psykiska tillstånd?
Informationen på Riksförbundet FUB:s officiella hemsida talar emot vad du skriver om Downs syndrom. Visst, Downs syndrom orsakas av kromosomfel, men det utlöses inte p g a ärfligt betingade genetiska defekter, utan den enda orsak man kunnat fastställa är moderns höga ålder.
http://www.fub.se/fub/fakta/downssyndrom.htm Jag reserverar mig mot ditt påstående att medicinare förkastar sociologiska förklaringar, däremot menar dessa att det inte är deras bord. Därför studerar de bara biologiska faktorer. Man har kritiserat läkarvetenskapen därför, den anstränger sig inte för att ge en heltäckande bild av en människa (holister främst, antireduktionism och annat som jag bara har hört talas om).
Dessutom känner jag en person mycket väl som är otvetydigt mer än intelligent och har gjort en fin karriär därför, och som faktiskt är rejält inavlad om man ser släktträdet längre tillbaks sammantaget(han är inte känd, och skulle nog ta illa upp om jag nämnde honom i det här sammanhanget, men jag svär att det är sant).
Jag vet att det spekulerats omkring genetiska skäl till DAMP, Asbergers syndrom, och liknande psykosociala disfunktioner, men vad jag vet har det inte kunnat fastställas några sådana. Finns det vetenskapliga bevis skulle jag vara tacksam att bli underrättad om detta.
Det finns dock forskning om genetiskt betingad dyslexi som tydligen belägger förekomst av en sådan - fast jag är tveksam tills jag studerat rapporten.
MVH
Magdalena