Patrick, eftersom jag själv inte använder vare sig Outlook (i någon variant) eller Eudora till vardags, kan jag inte uttala mig av egen erfarenhet. De Windows-ansvariga vid min institution avråder dock från Outlook, och personalen anvisas vanligen Eudora i stället.
Jag har hört aningen för många horror stories om Outlook och Microsofts säkerhetsfilosofi i allmänhet för att våga lita på det som produceras i Redmond. Det må vara hänt om man en gång upptäckt att Outlook kör främmande programkod utan användarens tillåtelse, identifierat orsaken, och fått Microsoft att verkligen åtgärda saken så att man sluppit problemet i framtida releaser, men erfarenheten säger att Microsoft tycks göra samma grundläggande fel igen, igen och igen. För mig var nog droppen när det framkom att även rena textbrev som börjar med strängen begin följd av två mellanslag får Outlook att se möjlig programkod som bara måste köras! Effekten av att inleda ett brev på det viset blir normalt att mottagaren inte kan läsa det alls i Outlook, och detta anmäldes till Microsoft, som anvisade en workaround:
Undvik att skicka brev som börjar med begin följt av två mellanslag.
Som om detta vore till någon hjälp för mottagaren... Jag vet personer som lägger in begin och två mellanslag i sin signatur när de skriver till olika sändlistor, bara för att få så många listmedlemmar som möjligt att sluta använda Outlook. Sedan finns också möjligheten att skicka virus på detta sätt, så nu måste virusfiltren även ägna tid åt vad som enligt typdeklarationen i brevhuvudet är rena textbrev utan vare sig HTML eller bilagor.
Det är möjligt att Eudora har andra säkerhetsbrister, men jag har svårt att tro att de är lika grundläggande som de i Outlook. Har det gjorts någon objektiv jämförelse av säkerheten i olika e-postprogram som man kan ta del av?