Tomas Silfver!
Du vänder dig till mig och skriver: Jag måste få lov och påpeka att Christer Pettersson är frikänd från åtalet att ha mördat Olof Palme, bevisningen ansågs inte hålla för en fällande dom i hovrätten.
Tack för påpekandet - men att han frikändes var ju precis det jag själv påpekade i min kommentar om den här diskussionens rubrik...
Men din fortsättning är vi inte lika överens om: Det betyder inte att han är oskyldig till mordet, bara att bevisningen inte var tillräcklig.
...bara att bevisningen inte var tillräcklig?! Bara?!?!?! Och det ska man behöva höra från en
nämndeman! Det var ju just därför han frikändes -
bevisningen höll inte! Håller inte bevisningen
ska man frikännas (vad än enskilda nämndemän eller domare personligen tror) - och den som är frikänd ska i en rättsstat anses och behandlas som
oskyldig!
Till Göran Johnsons citat från en del av domareden kan även läggas det som står närmast före: ...ej den saker göra, som saklös är, eller den saklös, som saker är. (Saker/saklös=skyldig/oskyldig.)
Det ankommer inte på en nämndeman i tingsrätten att gå ut offentligt efter hovrättens lagakraftvunna friande dom och påstå att hovrättens dom inte innebär att den frikände är oskyldig! Det du gjorde i ditt inlägg, Tomas Silfver, kallas att
kvälja dom och det var tidigare straffbart - och det borde det fortfarande vara! Och det har definitivt diskvalificerat dig från att vara nämndeman (om du nu fortfarande är det)!
Det är en skam för svenskt rättsväsende att vi har nämndemän som inte ens har rudimäntära kunskaper om de mest fundamentala principerna i en rättsstat!!! Låt mig avslutningsvis bara säga att jag inte har sagt att det är synd om brottslingar - det är helt enkelt en fråga om likhet inför lagen, d.v.s. i det här fallet Anbytarforums lag. Ska vi inte hänga ut nu levande personer, så ska det gälla alla - kändisar eller okändisar, brottslingar eller hederliga. Inte minst bör vi tänka på kända brottslingars anhöriga, vars enda brott är just att de är anhöriga. Jämför gärna diskussionen om CD:n
Sveriges befolkning 1970.