Tja, alla amerikaner jag fått kontakt med är oerhört intresserade av sitt ursprung. Det finns ju säkert undantag, men gå in och läs på Ancestry.com ett tag... Intresset är närmast överväldigande. Vårt svenska intresse för släktforskning upplever åtminstone jag som en västanfläkt jämfört med amerikanarnas. En betalsajt som Ancestry, som dessutom medverkar till digitalisering och indexering av olika arkiv och register, kan inte överleva om det inte finns ett stort - mycket stort - intresse.
Att amerikaner efter ett par, tre generationer inte kan språket och har tappat närmast alla ursprungliga kulturella särdrag verkar de allra flesta inte heller uppleva som ett hinder.
Min farmors bror emigrerade alltså, och fick två döttrar. Den ena fick två söner, mina sysslingar. De är så stolta över att ha skandinaviska rötter (mamman 100% svenskättling, pappan 50% dansk, 50% tysk) att de gör en grej av att poängtera det: de är inte Americans, de är Scandinavian Americans - precis som det poängteras att man t.ex. är African American eller Irish American.
Jag har också fått kontakt med amerikaner som jag är släkt med så långt tillbaka som i femte, sjätte led och de har utan undantag sagt sig uppleva detta som oerhört positivt att någon från the old country gör sig omaket att kontakta dem.
En god vän till mig försöker också gå genvägen med ett ganska ovanligt efternamn - han skriver till folk med detta efternamn i de trakter dit han vet att släktingar emigrerade. Han har fått svar från nästan alla han skrivit till, både sådana som faktiskt visar sig vara släkt och folk som förklarar att de tyvärr inte alls är släkt. Men alla har varit vänliga och förstående, och t.o.m. icke-släktingar har både önskat lycka till och tipsat om alternativa sökvägar.
Vad man däremot bör poängtera är att man visst inte förväntar sig något av dem. Inte att komma och bo hos dem, inte att ens hälsa på (förrän båda parter finner det vara av intresse), inte att de skall tillhandahålla släktutredningar. Däremot kan man gärna bjuda till lite själv: skicka över ett par fina kort på trakten de gemensamma anfäderna är ifrån, ett kort på sin egen familj och en kanske lite nerkortad version av sin släktforskning rörande de gemensamma förfäderna. När de ser vad man redan gjort och på vilket sätt det är gjort kan det gott hända att de blir intresserade av att bidra själva (det har mina släktingar - alltså även 6-7-leds släktingarna - gjort).
Ingela