Christer,
jag har inte uttryckt någon personlig uppfattning - jag har redovisat fakta ur ett antal uppslagsböcker. Slå gärna själv upp tartar och du kan konstatera att ordet överhuvudtaget inte existerar i flera uppslagsverk - där det finns med upplyses man om att det är en felaktig benämning/en missuppfattning av tatar.
Något folkslag tartarer har alltså aldrig funnits vare sig i öster eller någon annanstans. Den korrekta benämningen är, nu som förr, tatarer.
Svensk Etymologisk ordbok (Hellquist), något förkortat:
tattare, även (mera dial.) tatare, i dial. (t ex Östergötland) också tåtare, ä. nsv. bl a tåtare, tartare, (t ex 1662: 'inge Zigeuner eller tartare'); i bet. 'tattare, zigenare', eg. samma ord som yngre fornsvenska tathere, tattarä, tartar(e), tatar. Tatar, benämning på en mängd folkstammar i Europa och Asien, som tillhör de s k turko-tatariska folken; sedermera med ett av folketymologiska grunder inskjutet r (tartar). Zigenarna togs vid sitt första uppträdande på sina håll för tatarer.
Till sist: vilka epitet som är nedsättande/kränkande kan bara avgöras av dem som berörs av dem. Vad jag eller någon annan som saknar romska, resande- eller andra anor (som är föremål för fördomar) kan ha för uppfattning i saken är skäligen ointressant. Vi må alltså respektera vad människor, enskilt eller i grupp, vill bli kallade.
Till allra sist: enligt min erfarenhet uppvisar personer som tillhör/anses tillhöra en viss folkgrupp de mest varierande utseenden. Jag har således träffat rödhåriga och fräkniga judar, svarta judar, blonda och blåögda tattare, romer vitare än jag själv etc. etc. Att överhuvudtaget tala om utseende vad gäller människors etniska/nationella/religiösa tillhörighet förefaller i dag något unket, 30-talsmässigt.
Mvh/Maud