Hej,
Jag vill bidra med ett citat ur James Frazers berömda verk ”Den gyllene grenen”
(utkom första gången 1890 och flera utgåvor och delar gavs ut tills det 1915 kom att omfatta 12 volymer) - ett etnografiskt och religionsvetenskapligt storverk. Min utgåva är en forkortad version från 1992 och citatet kan där läsas på sid 829-830:
”Och likväl måste tänkandets historia varna oss för den slutsatsen att, emedan den vetenskapliga världsuppfattningen är den högsta, som hittills formulerats, den nödvändigtvis måste vara fulländad och slutgiltig. Vi måste erinra oss, att i grund och botten vetenskapens allmänna satser, eller i vanligt tal naturlagarna, endast äro hypoteser, som uppställts för att förklara den ständigt växande tankens fantasmogari, vilken vi givit de ståtliga namnen värld och unuversum. Analyserade till grunden är magi, religion och vetenskap intet annat än olika sätt att tänka och som vetenskapen nu trätt i stället för sina företrädare, kan den en gång ersättas av någon ännu mera fulländad hypotes, måhända av någon helt annan metod att betrakta fenomenen - att registrera skuggorna på förhänget - om vilken vi i vår generation icke kunna bilda oss någon föreställning.”
Den ödmjukhet och respekt som präglar James Frazer i förhållningssättet till sin egen forskning och till andras syn på fenomen inom olika områden har jag tyvärr mycket sällan stött på. Jag rekommenderar varmt det ovannämnda verket.
Lisskulla