ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Västra Göinge häradsrätt  (läst 921 gånger)

2016-05-17, 17:26
läst 921 gånger

Utloggad Boel Olsson

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-11-18, 16:41
    • Visa profil
Hej!
Efter lång tids sökande efter dödsdatum för Anna Catharina Letin har jag funnit ett dokument där detta framgår. Tyvärr är jag dålig textläsare och kan bara tyda delar av texten. Det jag behöver hjälp med är följande:
1. Vad för slags auktion var hennes make "nödsakad" ansöka om?
2. Vad hade borgmästaren i Växjö m. fl. köpt?
3. Vad får man veta om Johan Letin mer än att han företräder barnen Möller?
4. Vad yrkas i sista stycket av dokumentet?
Texten som åsyftas finns i "gamla" Arkiv Digital: FII:7, Oxie härad, sid. 1, bild 5.  I "nya" Arkiv Digital hittar man den i FII:34, Västra Göinge häradsrätt, 1796-1799, sid. 2, bild 70.
Det känns vågat att begära så här mycket hjälp och jag blir otroligt tacksam om någon tar sig tid med allt detta.
MVH Boel Olsson

2016-05-17, 19:24
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15904
  • Senast inloggad: 2024-12-19, 09:54
    • Visa profil
Det rör sig om två olika bouppteckningar. Båda går naturligtvis att söka från båda gamla och nya AD.
Bouppteckningen i Oxie häradsrätt är efter häradsskrivaren i Bunkeflo Christian Letins hustru Catharina Westerdahl. Den är daterad 8 september 1751.
Bouppteckningen i Västra Göinge häradsrätt av 26 augusti 1796 är efter Henrik Möllers hustru Anna Maria Letin, död 28 juli samma år.
Barnens morbror kvartermästare Johan P Letin var närvarande som deras rätts bevakare.
Möller hade ansökt om Cosio Bonorum, jag gissar att det handlar om konkurs.
All hans egendom såldes på auktion, köparna var de uppräknade: Härlin i Växjö, Sjöberg i Malmö osv.
Allt som fanns  i boet  vid makans död hade Möller som lån från Härlin och de övriga och skulle  återlämnas vid anfordran.
Den avlidnas gångkläder, som inte ingick i konkursen, hade redan använts "till döttrarnas trängande behov", så inte ens de kunde upptecknas.
Det blev alltså ingen bouppteckning, detta är snarare ett s k fattigbevis.

2016-05-18, 10:47
Svar #2

Utloggad Boel Olsson

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-11-18, 16:41
    • Visa profil
Tack så otroligt mycket för läshjälpen. Har länge undrat varför en, som det verkar, välrenommerad släkt så att säga tappat greppet.
MVH
Boel

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se