Hej!
Jag försöker reda ut huruvida det är samma person i både födelse- och dödboken. De källor jag har är avskrifter av originalkällorna, så jag är medveten om att det kan finnas felaktigheter.
Händelserna gäller september 1856
Som jag tolkar det är Andreas född den 9/9 och döpt den 16/9 eller 19/9. I födelsenotisen finns även en anteckning om Sara Puurane (Puranen) som jag inte kan tyda/översätta. Jag är väldigt nyfiken på vad det står, då jag klurar på om hon kan vara barnets farmor.
När det gäller dödsnotisen så verkar det som att Andreas är avliden den 18/9 och begravd den 23/9. Han blev 23 timmar gammal?
Den enda Andreas som är son till Stefan Andreasson Peuhkuri (försvenskat namn) och är född i Pääsölä i september är den som födelsenotisen gäller. Det är den enda i födelseböckerna 1833-1885 (utöver år med luckor), förutom en son till samma föräldrapar, som föds 1858...
Jag tolkar det som att det är samma person, men att det blivit något galet vid avskriften. Är väldigt nyfiken på texten om Sara Puurane, samt om jag misstolkat något av ovan nämnda.
Hälsningar Sara