Hej igen, Roland.
Det är inte alltid så lätt att finna igen tornedalingarna i Norra Amerika. Deras namn ändrades ofta samt att de därförinnan skulle tolkas av en engelskspråkig i de fall de skulle uppföras i folkräkningarna. Jag har sett hårresande fantasiversioner av traditionella gårdsnamn från våra bygder. Inte minst som i Calumet, Michigan, 1910 när Heikki Torikka återfinns såsom Henry Doraig och hans farbror Abraham Torikka i samma stad år 1920 såsom Abraham Tarrika. Eller Abraham Viippola i Ishpeming, Marquette, 1920 som Abraham Vitola m fl liknande exempel.
Det gäller att ha ett öppet sinne fullt med fantasi.
Det finns ju diskussionsforum här på Anbytarforum om de amerikanska folkräkningarna. Där brukar välvilliga forskare med möjlighet till att se dessa digitala arkivkällor visa sig ofta vara mycket hjälpsamma och frikostiga.
Jag har tyvärr själv ingen direktkontakt med dessa källor, utan jag brukar fritt söka i
http://www.censusfinder.com/ Genom att pröva alla tänkbara variabler så får man ibland - om man har tur - fram möjliga intressenter. Därefter har jag haft förmånen att ha haft några släktingar därborta med prenumerationstillgång till de digitala databaserna, varpå de har laddat ner aktuella blad som jag önskat och sedan tillsänt mig dem per e-post.
Ibland har det varit rätt. Ibland totalt fel.
Räkna bara med att de svenska tornedalingarna titt som tätt brukar bokföras som finnar (Finn - Finland).
Jag hittade nu precis, vid en spontansökning på Census Finder, sannolikt Johan Petter Salomonsson Juntti när han passerar gränsen mellan Kanada och USA:
Border Crossings: From Canada to U.S., 1895-1956
Immigration
View Image Name: Johan P Sam Juntti
Birth: abt 1861 - Sweden
Departure: Liverpool, England
Arrival: 11 May 1907 - Quebec, Quebec, Quebec, Canada
Residence: Sweden
Men jag fick inga spontana fynd i Hancockregionen. Kanske dog han? Eller kallade sig något helt annat?
Jag ska fråga några forskarpolare jag har där borta om de har stött på namnet någon gång i deras egna sökningar och fynd av tornedalingar och finnar i Houghton County, Michigan.
När det gäller kvinnor är det betydligt svårare eftersom dessa oftast går och gifter sig. Och då byter de namn. Och vet du inte namnet, ja, då kan det vara som lögn i h-e att återfinna dem. Såvida man inte gör de återkommande slumpfynden?
Den traditionella kyrkobokföringen i USA och Kanada är generellt usel före 1910-talet. I vissa fall än senare än så. Min farfars mormors bror Isak Pieti (Isaac Peters) dog bevisligen (enligt uppgifter från barnbarnen) i Falun, Alberta, Kanada, någon gång mellan 1917 och 1922. Men det finns inga som helst bokföringar som idag kan verifiera detta. Och 1922 för en som forskar i Sverige och Finlands kyrkobokföringar, ja, vi tycker detta var, om inte igår, så i vart fall i förrgår.
Kvinnorna bör helst återfinnas redan i immigrationshandlingarna med där ibland angiven destinationsort. Då vet man ju att de åtminstone inledningsvis tog sig till någon specifik plats. Väl där kanske andra källor dyker upp, alternativt att de finns med i en folkräkning från vart tionde år?
Nå, kanske vi får fram något sökbart uppslag om vi har tur? Om så, så hör jag naturligtvis utav mig.
Just när jag avser att sända in detta jag nyss skrivit till Anbytarforum, får jag e-postsvar från en av mina kontakter i Calumet. Hon har funnit att en Peter (Johan P. Sam.) Juntti, born 1860 i Lawrence, South Dakota, sökt amerikanskt medborgarskap 1922.
Det verkar således tämligen troligt att det är fråga om vår Johan Petter Salomonsson Juntti. I sådant fall var han tilltalsnamn bland de finskspråkiga uppenbarligen Pekka.
Samma min kompis ser i den ovan nämna Canadian boarder crossing 1907, att han uppgett sig vara på väg till sin cousin John Fors i USA.
Känner du till någon sådan släkting, eller någon bekant med det namnet?
I 1920 års folkräkning återfinns han i Lawrence, South Dakota, där han anges såsom gift men ingen hustru finns med honom (hon var ju liksom kvar i Persomajärvi). Till hans hederliga eftermäle bör noteras att han varit ärlig och uppgett en befintlig hustru, fast ingen därborta egentligen hade kunnat kontrollera honom (intresse saknades):
1920 United States Federal Census
Name: Peter Junnitti
Home in 1920: Lead Ward 2, Lawrence, South Dakota
Estimated birth year: abt 1861
Birthplace: Sweden, unknown emig. year, laborer stockman in mill yards.
Marital Status: Married, no wife with him.
Race: White
Sex: Male
Home owned: Own
Year of Immigration: Un
Able to read: Yes
Able to Write: Yes
1930:
1930 United States Federal Census
Name: Peter Juntti
Home in 1930: Lead, Lawrence, South Dakota
Estimated birth year: abt 1861
Birthplace: Sweden