Doris og Monika: Tusen takk begge to, nå ble jeg glad!
Av alle mine 64 tipp-tipp-tipp-oldeforeldre manglet jeg fem stykker. Nå er det redusert til tre siden Monika ga meg Anna Stinas foreldre: Per og Sigrid!
Men, like viktig var det å få avklart at denne Erik (Johan) Stock gifter seg med Anna Stina, for via Stig-Inge Gustafssons nettsider om ”Fødda i Hietaniemi 1800-1849” er det gjengitt at Eric (Mattson) Stock har flere barn med sin første kone Anna Catharina Persdotter Kult (viet 12 Mar 1813). Den nest eldste av dem, Agneta f. 22 Okt 1815, er også å finne i Vadsø etterhvert.
Jeg har selvsagt hatt sterk mistanke om at både Agneta og Carl Johan har vært samme Eriks barn, men med eldste datter fødd i 1812 og yngste i 1852 (i Vadsø) kunne det ikke være samme mor selv om de begge (utrolig nok) het Anna Persdotter. Det kunne jo være snakk om to forskjellige ektepar...
Et annet problem oppstod da S-I Gustafsson kunne fortelle at Erik Mattsson Stock dog 1865-11-11 i Niemis Hietaniemi. Det er selvsagt mulig at Erik dro tilbake fra Vadsø, men likevel...
Videre har jeg vært usikker fordi Carl Johan oppgir både ved sin konfirmasjon og sin vielse at faren er Erik Manuelson Stok (norsk skrivemåte/fonetisk tolkning den gangen)...
I og med at Stock var et av mange soldat-torp (i følge S-I-G) så kunne det være flere Erik'er som tok navnet etter oppholdsstedet. Samme S-I-G har opplyst at Erik Mattson Stock og hans første kone skal ha kommet fra Finland: ”Tyvärr verkar vare sig Eric Stock eller Catharina Kult komma från Hietaniemi från början. Eric anges vara född i Finland och flyttat in till Hietaniemi från Nedertorneå = ungefär Haparanda, medan frun kom från Juoxengi i Övertorneå församling.” Så da får jeg håpe noen i Finland kan hjelpe meg videre med Eriks opphav etterhvert.
Monika, kan jeg bry deg med å oppgi Anna Stinas søsken?
Carl Johan har stor etterslekt i Norge, så det er mange som får hjelp med sin bakgrunn nå. Igjen, hjertelig takk for hjelpen!