Hej,
Jag är konfunderad angående nybyggaren Erik Anderssons i Pengsjö ursprung. I husförhörslängderna anges han vara född 1754 och detta år finns det två kandidater födda i Anundsjö.
2/1 sonen till Anders Nilsson och Margareta Olofsdotter i Västerfanbyn
2/11 sonen till båtsmannen Anders Burman och Märta Ersdotter i Tvärlandsböle
I Anundsjö släkter och gårdar anges Anders Nilsson vara fadern, men eftersom jag inte kan koppla ihop dessa personer i kyrkböckerna så googlade jag Erik och hittade denna diskussion här på anbytarforum
Äldre inlägg (arkiv) till 20 januari, 2008Av denna förstår jag att det i en senare upplaga av boken står att han kommer från o13 Burman och därmed är son till Anders Burman.
För att förvirra ännu mera så verkar det som att i databasen Kråken (både online och version 13a) är det Anders Nilssons son som är gift med Sara Salomonsdotter och senare Karin Jonsdotter.
Så vem är egentligen fadern till Erik Andersson? Och vad är det som pekar på rätt far? Den tidigare diskussionen kommer in på Anders Burmans ursprung, men det bringas ingen klarhet om han Erik Andersson s far.
Så om det är någon som kan hjälpa mig att bringa klarhet i denna fråga så vore jag mycket tacksam.
Hälsningar,
/Elisabeth