Hej,
återbördad från Finnmarkerna tittar jag på Rötter och ser att den självgode Mäkitalo åter igen börjar hacka vilt omkring sig. Jag har personlig erfarenhet av detta sedan tidigare. Att han nu inte gillar min person, det kan jag med storstilad lätthet överleva, men att han alltid tvingar sig själv att klanka på andra forskare att man ev. har nyttjat andra källor i sin forskning, gör mig aningen beklämd. Mäkitalo tror inte att någon annan forskare på egen hand kan få fram motsvarande uppgifter som han fått fram. Men, det är ju stor tur för den Tornedalska forskningens fromma framtida välbefinnande, att den urduktige Mäkitalo finns såsom korrekturläsare.
Jag har nog aldrig någonsin i hela världshistorien påstått att det alltid enbart skulle vara fråga om mina egna forskningsrön. Tittar jag ovan i mitt inlägg ser jag att jag skrivit noterat följande. Det säger knappast någonting om att jag påstår att det är mina rön eller någon annans. Tittar jag nu i mina kladdar ser jag att jag har ett datum för när jag gjorde detsamma: 17 mars 1978. Jag har även en notering om att jag sett en kopia av aktuell bouppteckning samt några andra. Något mera i ärendet erinrar jag mig tyvärr inte. 26 år är en lång period.
Tamelander tror jag inte att jag hade läst den tiden.
Är jag känd för att ta åt mig äran av vad andra forskare har utfört? Jag misstänker att det endast är Juhani Mäkitalo som upplever det så.
Skärp dig i dina fullständigt onödiga personangrepp på mig. Jag har dem redan sedan tidigare i tre-fyra brev från år 2000. Du måste acceptera att jag inte riktigt trodde på alla dina forskarrön som du då presenterade. Så är det, människorna tolkar och tror olika.
Jag trodde inte fullt ut på bl a dina teorier om Per Olofsson Pekka i Helsingbyns släktskap med Tulkkila (eller rättare sagt tyckte jag inte att du lyckades bevisa detsamma), och inte heller köpte jag dina teorier om att gårdsnamnet Toljus hade ett språkligt nära samröre med soldatnamnet Tolle. Fann inte din bevisning trovärdig alls. Vidare erinrar jag mig att du inte kunde tro på att jag funnit att hemmanet Tolppis äldre namn varit Torppi. Och du gillade uppenbarligen inte det faktum att jag kände Erik Wahlberg personligen, och att jag kunde visa respekt för hans forskargärning. Erik har säkerligen många fel i sina rön, men hans pionjärgärning i lokalhistorisk forskning bör uppskattas ändå.
Så du började raljera sarkastiskt över mina rön. Och det har du inte släppt på än.
Är det OK för dig, Mäkitalo, om jag publicerar dina brev till mig i detta forum?
Samuel Isaksson vet jag inte mera om än vad jag nämnt ovan, men hade litet svårt att säkert säga att han var Isak Erssons son. Men Isak Ersson torde inte ha varit purung när han blev far till ovan nämnda barn, så det kan ju ev. vara möjligt att Samuel hör hit på närmare håll.
Mera än så vet jag inte. Har ingen koppling till Calicius annat än genom deras ingiften i Grapesläkten.
Hälsar
en gladlynt
ST