Karin Larsdotter var hustru till båtsmannen Olof Mickelsson Markgång, född 1685 och död 12 maj 1756. Jag har lyckats utreda Olofs levnad ganska väl men med Karin har det gått sämre. För henne har jag från en annan släktforskare fått en overifierad födelseuppgift, 1684, och en mycket osäker dödsuppgift, 25 juli 1754. Jag har emellertid inte hittat henne i död- och begravningsboken Harg C:2 på just 1754, och inte heller för perioden 1755-1758 för den delen.
I husförhörslängden Harg AI:2 (1749-1757) sid 274 finns en notering knuten till Karin Larsdotter och som jag tyder som "fallen i brott" och efter detta årtalet "1754". Om detta är årtalet då hon dog eller om årtalet har något samband med "brottet" har inte gått att utröna. Jag har sedan gått igenom hela husförhörslängden Harg AI:3 (1758-1765) men kan inte hitta henne någonstans. Däremot finns en mycket märklig uppgift på sid 145 i sistnämnda husförhörslängd. Där finns att läsa under "Omständigheter" helt fristående noteringen "Markgångs Enka" utan närmare uppgifter vem som åsyftas. Om denna uppgift avser just Karin Larsdotter, så tyder det på att hon dog efter 12 maj 1756, då hennes make Olof dog.
Finns det någon som kan hjälpa mig med Karin Larsdotter? Vart tog hon vägen? När och var dog hon? Och var hon verkligen "fallen i brott"?