Asplund,
enligt noteringar jag tagit fram för länge sedan (samt jämfört dem med Erkki Wahlbergs material), synes Jöns Karlsson Asplund (f. 1692 d. 1738) ha varit från Heikkilä hemman i Haapakylä, Övertorneå socken. Efter hembyn skapade han sitt svenska borgarnamn när han bosatt sig i Torneå stad (eller troligen något tidigare). Väl i staden var han både borgare som rådman.
Jag vill erinra mig att det var antingen min förfader (på tre olika släktgrenar) Henrik Karlsson Heikkilä i Haapakylä (f. ca 1680 d. 1726), eller dess broder (även han min förfader, två olika släktgrenar) Karl Karlsson Heikkilä - Ranta eller Kaarle (Rantakaarle) i Ruskola by, Övertorneå (f. 1688 d. 1773), som vid något tillfälle anges vara broder till borgaren Jöns Karlsson Asplund i Torneå. Undrar om inte detta stod att läsa i Asplunds bouppteckning? Minns ej säkert, det är så länge sedan jag antecknat detta.
Sanningshalten i detta torde dock vara säkerställd.
Då är således föräldrarna till Jöns Asplund följande:
Karl Karlsson Heikkilä, f. ca 1645 d. 1709.
Husbonde å fädernehemmanet Heikkilä i Haapakylä åren 1678-1709. Sexman 1707. År 1701 levererar han en plåt för 6 daler för hustruns grav. Övertorneå räkenskaper den 12/9 1709 omtalar: För Karl Karlssons gravställe, 1 kista under dören i kyrkan... 4 daler.
Gift 1670-talet med Brita Hindersdotter, d. 1701.
Kända barn (oklar inbördes ordning):
1. Henrik f. ca 1680
2. Olof
3. Karl f. 1688
4. Jöns f. 1692
5. Margeta, bosatt i Juoksenki
6. Karin f. 1694, gift 1724 med Erik Eriksson Noppa i Ruskola
7. Malin
Vidare spörsmål om denna släkt bör ställas under Övertorneå.
Hälsar
ST