Tack Peter och Christer med era inlägg om gårdsnamnet Jysky.Tycker mig förstå att gårdsnamnet följer med den som bor här,utan att fördenskull vara släkt med varandra,ungefär som soldatnamnet var förknippat med den som var soldat i just den roten.
Men varifrån kom just namnet Jysky ? Jag gör just en släktutredning åt en fd arbetskamrat med röttar i Tornedalen,bl a Pajala sn,och har Jysky i sina anor.
Den äldsta Jysky som hon hittils har är Isak Olsson Jysky f 1814 (föd.år är alltid 1814 i hfl och dödbok)så jag antar att födelseåret 1814 är rätt.Har ej hittat någon far Jysky till honom, om nu patronymikonet är rätt Olsson Står antecknat att han är född i församlingen. Finns en Carl Henrik Jysky f 1810,men hans far heter Henrik och inte Olof. Antagligen den Henrik du nämnde Christer!
Det är trist att vigselböcker saknas vid den aktuella tiden när Isak Olsson Jysky gifter sig,hade man fått en ledtråd kanhända.Första barnet f 1843 7/7.
Enligt muntlig tradition skall namnet Jysky vara av ryskt ursprung ... men muntliga traditioner i all ära,men har hänt förut att det inte stämde.
Isak Olsson Jysjy var gift ? med Maria Johansdotter f 1817 20/1 i Pajala,samma sn. det märkliga är att de får 5 söner. Första namn Johan f 1843(morfars namn) sedan Zachris f 1845 och Isak
Vilhelm f 1846 (Det finns en dotter däremellan)Namnet Olof finns inte alls,det blir Petter,Fredrik Oskar. Jag vet inte hur traditionsbundet namngivningen var i Tornedalen vid den tiden.
Är det någon som känner till nämnda Jysky-familj ?