Petra!
För att komma förbi mitten av 1800-talet (då böckerna saknas) finns vissa alternativa källor, i första hand bör du väl kika vad August Ljungs familjeregister har att komma med (det finns bl.a. på mikrokort.)
Men jag finner något som kanske är av intresse i Personregister över avlidna i Pajala 1845-1858 som bygger på dödlistor från Pajala häradsrätts arkiv.
Här finns nämligen en notis om en Johan Ersson Rovaniemi i Tärendö vars son Johan Henric avlidit 1853 14/9, 2 år 1 månad 14 dagar gammal. Detta kan nog mycket väl ha varit en äldre bror till din Isak född 1853, samt deras fars namn åtminstone..
Vad som ytterligare stärker den teorin är att din Isak faktiskt bar patronymikonet (fadersnamnet) Johansson; detta visar sig i Personregister till flyttningsattester för Pajala, HII:1-3 där Isak Johansson Rovaniemi (inhys[ing]) född 1853 11/5 återfinns som inflyttad till Pajala från Tärendö 8/9 1883. Själva attesten kan återfinnas i volym HII:3, sidan 297, som också finns filmad. I den kan det kanske finnas uppgifter av intresse, så den bör du ta del av.
Tärendö blev egen församling 1882, så det var då 'alldeles nytt' att en flytt från Tärendö till Pajala registrerades (före 1882 hörde Tärendö till Pajala).
Folkräkningen 1890 (CD'n Sveriges befolkning 1890 i detta fall) anger så till sist en Johan Eriksson Rovaniemi, född 1823 i Tärendö [i Pajala, min not.] som är inhyses änkling i Tärendö, antecknad som bland kvarstående obefintliga så han kanske redan var död 1890..
Kanske modern (Johans hustru) framgår i folkräkning 1870 som någon kan kika i åt dig - och beträffande Johan född 1823 (om han nu är den rätte) så går det nu enklare att komma bakåt, då kyrkböcker finns från åtminstone 1831 och bakåt. (Jag kan kika vad som står på födda 1823 vid tillfälle.. :-)