Hej,
Jag undrar om det finns någon som har information om (min ana) soldaten Anders Ahls anor? Jag har under flera år försökt fastställa hans riktiga födelsedata och födelseort, utan att få riktig klarhet i det. Anders Ahl gifte sig 1826-12-29 i Bitterna (R) med Maria Andersdotter, född 1809-04-27. De flyttar först till Ringsholm i Eling och senare till Elingstorp i Eling.
De får barnen Johanna, Johannes, Stina, Maria, Gustaf och Maja Stina. Alla födda i Eling.
I husförhörslängderna står ibland varierande uppgifter angående Anders Ahls födelseår och datum. Det står att han ska vara född i Levene (R). Hans födelseår kan ibland skilja allt från 1791-1793. Datumet verkar heller aldrig stämma med de i födelseboken för Levene (detta gör mig lite smågalen)...
Har försökt att titta på dopvittnena till hans barn för att komma närmare en lösning, eftersom det ofta var släktingar som var dopvittnen.
Då Johanna föddes 1826-07-09 nämns följande dopvittnen: Student Anders Hellström, Fredrik Månsson i Hillestorp och hustru Maria Jonsdotter i Hillestorp.
Jag har inte hittat studenten Anders Hellström i Eling, vem var han och var kom han ifrån?
Vid Johannes födelse (min ana) 1830-09-18 nämns följande dopvittnen: Petter Andersson och Ingeborg Andersdotter i Getabrobäck.
Vid de andra barnens födelse nämns bl.a dopvittnena: Anders Svensson, Soldat Hans Stolpe och hans hustru Britta Johansdotter. Johanna Larsdotter i Ryda (R).
Anders Ahl dog 1861-01-26 i Eling.
Jag har inget patronymikon att gå på när det gäller Anders Ahl, han benämns bara som Anders Ahl eller ibland bara som soldat Ahl.
Alla tips är välkomna då det gäller att lösa Anders Ahls ursprung:-)
Hälsningar Helena