Hej,
Min anfader - soldat Petter Jonsson Ekegren i Bräddhagen,Tråvad (R) var gift med Kerstin Jonsdotter. De fick barnen Jan, född 1747 (död 1747-01-12), Britta, född 1748-09-14 (min ana) samt Katarina, född 1751-01-14 (död 1752-05-30). Alla barnen födda i Tråvad. Petter Ekegren blir skadad i ryggen vid fästningsarbete i Landskrona och får därför avsked som soldat, enligt GM rulla 1759 (se inlägg under Tråvad). Hans hustru Kerstin Jonsdotter dör 40 år gammal år 1771-11-24 i Bräddhagen, Tråvad. I dödboken står hon felaktigt som Kerstin Andersdotter. Petter Ekegren dör 86 år gammal år 1806-09-26 i Bräddhagen, Tråvad. Han kallas då för Petter Ek. Hustrun Kerstin Jonsdotter har jag inte kunnat spåra, men Petter Ek finns i husförhörslängden för Tråvad under Bräddhagen (A1:1,sid.31). Där anges att han ska vara född 1722 i Vinköl (R).
I födelseboken för Vinköl hittar jag en Petter som föds i juli 1723 (Vinköl C:1,sid.273). Fader var soldaten Jonas Ekegren. Moderns namn nämns inte. Som dopvittnen nämns: "Anders i Jutagården och hans hustru, Fältväbelns hustru i Östorp, Sven Kagg (Ragg?) och hans hustru."
Jag hittar soldat Jonas Ekegren i GM för Skaraborgs regemente 1720-1721 (Bild 194). Han står då under Skånings kompani under Östorp Jutagården. Han benämns Jonas Hindriksson Ekegren och ska vara 29 år gammal och gift. Tjänat i 10 år. Födelseort kan jag inte utläsa (W...?). Någon som ser vad det står? Jag har inte följt honom vidare i GM rullorna ännu.
Vet någon mer om denna släkt och vad hustrun till Jonas Ekegren hette (Petters mor)?
Tacksam för all info,
Med vänlig hälsning
Helena