Hej.
Jag söker kontakt med Erik Johan Baudin-forskare och även de som forskar på Lantmätaren Fredrik Bodin f. 13/2 1730, Kopparnäs, Piteå, med bror Wilhelm Bodin f. 7/7 1731, Kopparnäs, Piteå. De är söner till Olof Bodin f. omk 1700, boende i Kopparnäs, och hans hustru Ottiliana Blomfeldt f. omk 1701 i Riga, Lettland.
Erik Johan Baudin f. ca 1735, var okänt, regementsskräddare, hade respass till Umeå från Gävle 1768, gift med Anna Elisabeth Grönbeck som har sitt ursprung i Strand, Umeå.
Jag har läst igenom alla inlägg här i forumet om skräddare Erik Johan Baudin och även vad som står i forumet om Lantmätare Fredrik Bodin och hans bror, Tullskrivaren i Torneå Wilhelm Bodin. Likaså har jag tittat i kyrkböckerna på fadderskap för att kunna se om det finns någon ledtråd bland dessa till att hitta skräddare Baudins ursprung och för att se om det förekommer någon släktskap mellan dessa Baudinare-Bodinare.
Jag tror att där förekommer släktskap mellan de båda släkterna Baudin och Bodin. Det har jag baserat på genom att jämföra faddrar till Erik Johan Baudins barn och till Olof Bodins barn, likaså vilka faddrar Lantmätare Fredrik Bodin hade till sina barn, men hittills är inget bevisat. Därför vill jag gärna få synpunkter från forskare som känner till dessa väl och som även känner till Piteå väl. Jag har även haft egna tankar om släktskapet mellan Bodin och Baudin, så rätta mig gärna, jag kan ha fel.
Erik Johan Baudins familj verkade till att röra sig i olika samhällsklasser och det är svårt att få riktigt grepp om familjen. Likaså verkar det hos skräddare Baudin finnas en antydan till ryskt eller delvis ryskt påbrå, vidare har de ett visst samband till Finland verkar det som, en av döttrarna gifte sig med en finsk, Per Persson Casala Ramström, född i Nedre Raumo, Alatornio och en son bosatte sig i Finland.
Jag ska här försöka visa vad jag menar med att det kan finnas släktband, då de båda släkterna levde troligtvis rätt så lika och även hade likheter i namnvalet.
En tanke, just inget mer och som kan vara fel, är att Erik Johan Baudin f. omk 1735 skulle kunna vara en bror till Lantmätare Fredrik Bodin och Wilhelm Bodin, då skulle han också vara en son till Olof Bodin f. omk 1700, boende i Kopparnäs och Ottiliana Blomfeldt f. omk 1701, Riga, d. 16/12 1768, Rutvik, Nederluleå. Vad som talar emot detta är att Erik Johan Baudin inte använder varken namnet Olof eller Ottilia till något av sina barn.
Här nedan pekar jag på vad jag menar med att jag tror att där förekommer släktskap mellan Bodin/Baudin.
Fadderskap 1:
Erik Johan Baudin får sonen Jacob i Piteå 20/2 1784. En av faddrarna till Jacob är Fredr Jacobi ( Friedeman Gotlob Jacobi ) som ska vara född i Livland. Han gifte sig 1. 22/11 1744 med Anna Christina Thelai och vigd 2. 1765 med [color=0000ff]Anna Brita Blomfeldt [/color] f. ca 1702, d. 18/11 1785 i Piteå.
Olof Bolin i Kopparnäs var gift med [color=0000ff]Ottilia Blomfeldt [/color] f. omk 1701, Riga
Olof Bolin son Fredrik Bolin får i Nederluleå sonen Daniel 1/11 1760. En av faddrarna till Daniel är [color=0000ff]Casper Fredrik Blomfelt[/color] f. omk 1690, Riga, Lettland och är troligtvis bror till Ottiliana Blomfeldt och morbror till Fredrik Bolin.
Troligtvis är ev. Anna Brita Blomfeldt en syster till Ottiliana och Casper Fredrik, vars make Fredr Jacobi förekommer som fadder åt skräddare Baudins barn 1784.
En gemensam nämnare är namnet Blomfeldt och även en viss anknytning till Riga, Lettland. Det finns fler faddrar som någon generation längre bak i tiden härstammar från Riga eller Livland.
Fadderskap 2:
Olof Bodin och Ottiliana Blomfeldt har till sonen Fredrik 1730, Kopparnäs, en fadder regementshäradsmästare [color=119911]Kock[/color] med hustru.
Erik Johan Baudin har en fadder, Häradsdomare [color=119911]Johan Nilsson Kock[/color] med hustru, till sonen Jacob 1782. Johan Nilsson Kock är troligtvis identisk med Johan Nilsson Kock f. 1727, Piteå, vars föräldrar är Nils Johansson Kock f. 1702, Svensbyn Piteå och Margareta Eriksdotter.
Vem regementshäradsmästaren Kock är vet jag inte men en gemensam nämnare är namnet Kock.
Fadderskap 3:
Vid sonen Johan Magnus födelse 1784 i Piteå har Erik Johan Baudin en fadder till sonen,
Commis O Dyhr, troligtvis identisk med Kommisarien Olof Dyhr f. 1727 i Öjebyn, Piteå och son till Gästgivaren och Länsmannen Mikael Mikaelsson Dyhr f. 27/6 1696, Öjebyn och Kerstin Månsdotter Kråka.
Gästgivaren Mikael Dyhr är fadder vid Wilhelm Bodins dop 1730.
En gemensam nämnare är far och son Dyhr som förekommer som fadder både till skräddare Baudin och Olof Bodins son Wilhelm.
Fadderskap 4:
Olof Bodin och Ottiliana Blomfeldt har vid sonen Carls födelse 1741 en fadder, [color=aa00aa]Jungfru Sophia Catharina Solander.[/color]
Erik Johan Baudin har vid Johan Magnus dop 1784 två faddrar, Herr Carl N Idman och Mademoiselle Eva J Idman. Dessa två är troligtvis syskonen Carl Niclas Idman f. 1758 och Eva Johanna Idman f. 1766. Dessa två syskons mor heter [color=aa00aa]Anna Magdalena Solander[/color].
Hur dessa två kvinnor Solander är släkt med varandra vet jag inte men en gemensam nämnare är namnet Solander.
Hos både Erik Johan Baudin och Olof Bodin med söner Fredrik och Wilhelm, verkar det finnas många faddrar som har anknytning till präster, komminister och kyrkoherdarsläkten längre bak i sina anor.
Det finns många faddrar till att undersöka men jag är tacksam om ni har synpunkter på detta, både positiva och negativa, och observera att jag kan ha fel i mina antaganden.
mvh
Carina
Källor:
Piteå Lfs, CI:2 sid / 87
Piteå Lfs, CI:2 sid / 101
Piteå Lfs, CI:2 bild / 70, sid / 131
Piteå Lfs, CI:2 bild / 112, sid / 215
Piteå Lfs, C:5 bild / 158, sid / 203
Piteå Lfs, EI:1 bild / 20, sid 31
Nederluleå, EI:1, bild / 16, sid / 20
www.familjenboström.se ( mycket gedigert, intressant arbete som är till stor nytta för andra )
Gun Wiklunds släktträd ( också gedigert, intressant arbete som är till stor nytta )
Anbytarforum, de intressanta inläggen där Baudin/Bodin diskuteras