Hej,
År 1784 föddes min ana Christina Nilsdotter i Mulltorp, Långelanda socken. Hennes föräldrar var Nils Persson och Cecilia Rasmusdotter vilka gift sig år 1782 i Långelanda (båda då hemmahörande i Änghagen, Långelanda).
Enligt husförhörslängden (Myckelby 1802-1807, AI:3 s 90) ska Cecilia Rasmusdotter vara född år 1755. Någon sådan har jag inte funnit i födelseboken (Långelanda), men dock en Cecilia Rasmusdotter, född år 1757 i Ängås, Långelanda, med föräldrarna Rasmus Toresson (född år 1728), och Börta Henriksdotter.
Jag har funderat mycket på detta, och landat i att det rimligen måste röra sig om samma Cecilia eftersom:
- ingen med det namnet föds år 1755 (i varje fall inte i Långelanda, och en kvinna gifte sig väl i regel i sin hemsocken?),
- födelseåret 1757 stämmer nästan med husförhörslängden (som ändå inte är så exakt, eftersom dottern Christina där felaktigt sägs vara född år 1783), och
- namnet Cecilia Rasmusdotter är väldigt ovanligt i trakten ( två andra tänkbara "kandidater" dör i Spekeröd och Morlanda, dock gifta med "fel" personer).
Trots fantastiskt fin hjälp från flera rutinerade släktforskare har jag inte lyckats få 100% klarhet i detta. Mitt sista hopp står därför till att finna "min" Cecilia Rasmusdotter i dödboken, för att där möjligen få fram mer pusselbitar.
Efter maken Nils Perssons död (år 1809) så gifte hon om sig, den 20 maj 1810, med en Christen Hansson (Myckleby C:3 s 197). Därefter tycks de helt gå upp rök… :-(
Finns det möjligen någon kännare av bygden som stött på detta par – eller familjerna i Ängås och Änghagen – och som kunde hjälpa mig att äntligen knäcka denna gåta?
Det vore sannerligen mer än fantastiskt!
Med tacksamma och förhoppningsfulla hälsningar,
Christian Juliusson