Tack för svaren!
Jag använder AD och hade ingen aning om att det även fanns svenskamerikanska register där, vilket bra tips!
Och tack för dödsrunan: det var väl enklare att säga att man kom ifrån Karlstad istället för Norra Ny, förmodar jag.
Anna Olsdotter och familj hamnar alltså med all sannolikhet i Clay County i Kansas. Sonen Olof tar namnet Norquist och driver affär i Clay Center. Olof gifter sig 1897 med Carrie, som från det jag läst också är född i Sverige. Paret får minst tre barn: Anna (förmodl. död tidigt), Leslie och Vera. Leslie blir affärsidkare och Vera sjuksköterska. Olof dör sedermera 1935. Vad som hände med Lars och Nils är fortfarande oklart.
Jag hittade Leslies dödsruna: Leslie "Les" Norquist, 91, of Clay Center, died Wednesday, Dec. 22, 1993 at Clay Center Presbyterian Manor. Mr. Norquist was born Sept. 25, 1902, in Clay Center, the son of Olaf and Carrie (Lindberg) Norquist. He worked with his father in the farm implement business and in 1950 bought the business and the building that housed it. He closed the business in 1968 and sold the business. He also owned Goodyear stories in Clay Center and Holton. Mr. Norquist was a member of Clay Center United Methodist Church. (Osv.)
Gällande gravstenen jag hittade för Anna så kan det vara en annan Anna Olson född 1819 som också bor i Kansas, eller så är det samma person, men det är fortfarande oklart, vilket jag grundar jag på det faktum att det finns en Anna Olsson född abt 1820 som står skriven i Brantford. Hon är skriven med sin man John Olson född abt 1823. Troligen rör det sig om två olika personer då gravstenen finns i just Brantford, och därmed vet jag inte när "min" Anna dör.
/Hampus