Hej Anders! Ja, det är denne Erik som du nämner. Han flyttade till Vänersborg 1753, fick borgerskap där och gifte sig med en Stina Ögren. Henne hade jag gärna velat kunna koppla till klockaren Ögren i Åmål, men det går inte. Hennes ursprung är ytterligare en nöt att knäcka. Fadern påstår sig heta Simmenqvist och modern Ögren och moder och dotter anges vara jämgamla! Ja, något är fel helt klart.
Nå, jag vet ju inte hur långt ditt intresse för russbergarna sträcker sig. Jag tycker mig dock förstå av dina olika inlägg att du intresserar dig för det gamla Åmål ö.h.t. Det finns naturligtvis en Erik som far till Lars Ersson Russberg, men honom har jag inte kommit åt. Det var nog sonen som tog namnet Russberg. Jag hittar det först i en förteckning över invånarna 1717. Det finns väl inte ännu flera Erik R? På moderssidan har jag haft nytta av dina anteckningar om Bryngel Olofsson. Tack för dem!
Tack också för Strömstaduppgiften. Ja Släktdata är ju väldigt smidigt, men dit nådde jag inte själv den här gången.
Hälsningar, Inger