Tack för svar med goda råd och tips Erik och Peter!!
Lika bra jag lägger ut mina teorier som jag hittills har funderat kring.
Jag har Mossbergs skiva och
vad man kan se fanns det enligt ovan en Tomas Olsson Sturk, det var därför jag blev så intresserad av den Tomas som anges i räkenskaperna för Övertorneå 1694. Jag har hela tiden (nästan) trott att Olof Tomasson (f1727)kom från Finland eftersom jag inte hittat honom i någon födelsebok, du Erik K och även Erik Wahlberg har indikerat det också, men kan det vara så att även Norge kan vara intressant att söka i?
Personligen tippar jag på att Tomas Tomasson Wijk Aunis Jaako f 1694 är pappan (finns inga bevis)
A1A:1 hfl 1781-1801 sid 34 gid 1998.18.3400
står det följande:
Olof T /f1727) hustru Malin Johansdotter Sturk
f 1721 bor i Marjosaari, ovanför hennes familj finns en Tomas Tomasson Jaaco f 1722 (el 1732)som faktiskt kan vara en bror till Olof.
När Olof S(<)s dotter Anna Olofsdotter föds 1754
finns bl a en Nils Michelsson med som testes samt
Erik Keisu med hustru.
Tomas Tomasson Wijk Aunes Jaako f 1694 var gift
med en Karin Nilsdotter, kan hon vara dotter till denna Nils Michelsson??
När dotterna Margareta Sturk f 1752 föds
det följande testes:
Erik hindersson med hustru
Michel Hindersson och hustru i Kuivakangas
...(Aron) Olsson
Pigan Margareta Nilsdotter, ......(syster till Karin???)
Son Olof Olofsson f 1755
Testes: Olof Matsson med hustru,
Olof Hindriksson Nirviä, Erik Johann.....,
Pigan Margareta Johansdotter.....
Son Isak Olofsson f 1758
Hindrich Johansson
och hustru i Caulinranda
Michel Michelsson ??
Änkan Malin Michelsdotter
Erki Hummeleus?
?
Ella Johansdotter
Son Michel Olofsson f 1759
Hindrich Hvit ......
Michel Ersson, Piga .... Hindriksdotter i Matarängi
Olof Sturks hustru Malin Johansdotter f 1721
var dotter till trumslagaren Johan Matsson f 1697 som drunknade 28 år gammal 1725, och
Ella Olofsdotter Nirviä f 1701, hon gifte senare
om sig med Henrik Henriksson Purainen.
Glimtar ur Övertorneås historia av bror Muotka sidan 304.
Hemmanet klövs på 1720-talet då Jöns Thomasson utflyttade till hemmanets träskficke i Konttajärvi öster om finska Pello by, medan brodern Thomas Thomasson kvarbodde i den gamla gården. Thomas uttogs som soldat i Wiiks rote. Han flyttade till Jaako i Kaulinranta medan Aunis hemman övertogs av Erik Mickelsson Pekkala, som var gift med Jöns Thomasson Aunis dotter Margareata.
Hemmanet var öde 1719-1723 men skattade åter 1727 efter 3 års skattefrieht med 1/6 mtl. Efter den nye ägaren Mickel Johansson Töyrä-Aunis som ägare och bildade nuvarande hemmanet Perävaara nr 39. Brodern Thomas Mickelsson Aunis kvarbodde i den gamla gården.
Några av dopvittnena till Olof Sturks barn har namn/patrynikom kring Johan, Michel och Tomas etc som även förekommer runt Wijks familj.
Är det vilda fantasier tror ni?
mvh
Berit