Helt otroligt vad du fått fram!! Mycket givande och se vilka vägar man kan gå för att pussla sig fram. Vilka öden! Mycket att fundera på och allt får man väl inte svar på. Om Fredrika kanske dog i barnsäng, vart tog sonen Carl vägen och Hilda/Hulda?? Om Gustav är far till Charles, som föddes redan 1881? Kan han vara adopterad av Gustav kanske? Gustav och Cecilia gifte sig ju inte förrän 1887. Den länken kan jag dock inte få fram... jag sökte på Meeker CO men kunde inte få fram några historiska vigselattester.
Det jag har fått fram tidigare är att Gustav hade en bror, Anders Pettersson (eller Andrew, som han kallas i USA, född 6 okt 1840 i Lilla Mellösa) som emigrerade tre år efter Gustav med hustru Lovisa Hedda Larsson (eller Louise, som hon kallas i USA, född 13 dec 1844) och sex barn, alltså 1883 och bosatte sig i Dassel, Meeker county, Minn. Möjligt att Gustaf flyttade till Minnesota där släktingar fanns. Där har jag fått fram mycket genom träffar i Ancestry och även fotografier.
Min farfar, Per Gustav Pettersson, emigrerade ensam den 25 april 1992 (enligt förteckning över emigranter 1783-1991 Ancestry) och enligt senare lysningsintyg när han skulle gifta sig 1905 i Sverige, fick han intyg om "äktenskapsledighet" av en farbror i Dassel, Meeker county. Han var alltså i USA 12 år och återkom till Sverige 1904. Hans öden och äventyr i Nord Amerika är okända för mig och jag har inte lyckats få fram honom på någon folkräkning. Men enligt hörsägen var han med och byggde järnväg i USA och kanske blev han aldrig registrerad någonstans. Han föddes 6 okt 1865 i Lilla Mellösa och dog 23 sep 1932 i Dunker, Södermanland.
Stort tack för din hjälp och för intressanta länkar!
/Kerstin