Hej. Om du ser på min hemsida har jag nästan alla från Trönö på min hemsida, även dessa:
www.kenalexis.seIngrid var dotter till ägarna på ,Långbro 2 "Ol-Mårs (uppkallad och heter så än idag efter hennes make Olof Mårtensson. Hennes far Erik Hansson 1708-02-13-1778-11-01 är min mormors farmors farmors morfar.
Efter maken Olofs död 1805-11-19 så sköttes en av de yngre sönerna hemmanet. Ingrid levde ytterligare 15 år och dog i andtäppa vid 73 års ålder den 20/4 1820.
Hemmanet finns som Långbro 1 först och dottern Anna till denne Peder Eriksson delar hemmanet omk 1650 och mågen Hans Persson Darlkarl bygger Långbro 2. Hans bör vara född omk 1590 och dör 1670-. Han var tidigare gift med en dotter till Gösta Wastesson (som blev mördad 1619). men detta är ju inte svar på din fråga. Jag tror Ingrid var en riktigt kraftkvinna som visste vad hon ville med alla sina söner och mågar. T.ex att det var hennes 5:e barn som fick ta över hemmanet och inte hennes förstfödde son.
(Du vet väl att Erik Olofsson kallade sig Brolund. Han blev först torpare under Långbro 4, sen vid delningen fick han bygga det som fortfarande kallas "Wibergs". Han bodde många år med sin piga utan att vara gift och fick med henne två barn innan äktenskapet 1828. Hans barnbarn Erik Abrahmsson Dag sålde gården till Olof Larsson Wiberg, därav namnet) Den enda notering om Ingrid är att 1758 "går i schola" ovanligt för både pojkar och flickor på denna tid.