Jag har forsket etter en okändt far til min ano, som ble födt oäkta i Karlshamn den 28. mai i 1788 i mange år. Hon ble döpt Maria Charlotta den 30. mai i 1788. Den 28. april i 1788 ble David Ehrenstråhle utnevnt til löitnant och kommandert til tjänst i Kristiantads Garnisonsförsamling. Underlig at han flyttet en måned för hans potensielle dotter ble födt.
Som voksen och gift i 1815 fortalte hon til sin familj at hon var grev Pipers dotter. I min forskning ser jag ingen forbindelse til ætten Piper etter å ha snudd varje sten, som kan snues.
Det nærmeste jag kommer til en potensiell far er David Ehrenstråhle 1761-1800 som var fenrik på Karlshamn Kastell från mai 1787 til april i 1788.
Maria Charlotta's mor jungfrun Anna Catharina Ekegren 1753-1806 var från 1778 til desember i 1779 i tjänst hos familjen Ehrenstråhle i deres herrgård Hallsnäs i Ramkvilla församling i Jönköpings län
Från omkring mai 1787 var hon i privat tjänst hos överinspektören Per Borgh, som var ledare av Karlshamn Kronobrenneri.
Den 18. mars i 1788 var David Ehrenstråhle fadder i dåpen til brukspatron Nils B. Santessons dotter Gustawa Andrietta i Karlshamn. Gustawa Andrietta ble båret til dåpen av Fru Anna Greta Borgh(Unger) 1760-1834. Det bevitner at David Ehrenstråhle hadde kontakt med borgerskapet i Karlshamn och at han ochså kjente til Anna Catharina Ekegren.
I skiftet etter kapten David Ehrenstråhle i 1800 fremkommer at han i desember i 1787 lånte 100 riksdaler av sin mor Maria Elisabet Uggla 1730-1805. En kan stille seg frågor om hva beloppet skulle benyttes til.
Min anmor Anna Catharina Ekegren ble i august 1794 gift i en alder av 41 år med änklingen, korporalen, skolemästaren och klockaresubstituen Johan Christian Thode 1740-1818. Han var från 6. mars til 12. oktober i 1790 i tjänst på Karlshamn Kastell och han var ochså tidligere i tjänst i samme regmentet som David Ehrenstråhle i Kristianstad.
David Ehrenstråhle ble först gift i 1796 i en alder av 35 år.
Det er ingen tvil om at Maria Charlotta ikke skulle få kjennskap til hvem hennes reelle far var og som voksen brukte hon navnet Grönström. I det samme regmentet som David Ehrenstråhle och Johan Christian Thode var i tjänst var ochå artillerisoldaten Nils Grönström.. Hennes styvfar kjente godt til avtalen mellom hennes mor och hennes reelle far.
Hans Petter Engh
hp-en@online.no