Hej,
jag har en person som under en längre tid gäckat mig och jag kör ideligen fast. Kanske har någon lite tips!?
Jag har en Magnus född i Asby 1767, Asby (E) C:2 (1716-1782) Bild: 172 Sida: 335.
Jag har svårt läsa hela texten, men han tycks födas 21 juli och vara son till Johannis och Greta Charlotta Stråhle i Yxnarum. Rätt?
Letar jag upp Ysxnarum i Asby hittar jag den äldsta husförhörslängden till 1781, Asby (E) AI:1 (1781-1787) Bild: 30 Sida: 15, dvs då ovan Magnus skulle vara 14 år gammal.
Avseende Yxnarum har jag mycket svårt läsa all text, men finner ingen Magnus. Jag finner dock Greta Stråhle och en Eric Börjesson (som är överstruken). Ovan står en notering som jag läser till Blomqvist, men kan ej tyda förnamnet. Det finns en hel del för mig otydliga noteringar med annan penna i kanten och flera namn överstrukna.
Senare dyker det upp en dräng vid namn Magnus Johansson f 1769 i Asby vid Ribbinghov, Norra Vi, AI:1 N Vi, Ribbingshov s 1. Den enda Magnus jag finner född i Asby med en far som liknar Johan/Johannes vid den tiden är Magnus ovan.
Många frågor i detta mail, men denne Magnus har jag svårt att kartlägga och bekräfta. I vissa "anbytarforum" och tjänster så kopplas denna Magnus till lite olika föräldrar och får sedan en son som heter Johannes med en piga vid Ribbinghov. Födelsenotisen 1790-12-03 för Johannes, Magni och Grethas barn i Fagerhult. Dopvittnen från Ribbingshov (C:4 N Vi s 45).
I AI:1 N Vi, Ribbingshov s 1:
dräng Magnus Johansson f 1769 Asby
pig Greta Jonsdotter f 1771 Sund, från Sund 1788.
Greta kallas inte för hustru i födelsenotisen ovan, de kanske inte var gifta...1771-09-23 föds Greta i Fagerhult, Sund (C:4 Sund s 323). Dotter till Jonas Jonsson och Catharina Nilsdotter. Föräldrarna finns i AI:1 Sund, Fagerhult s 27. Jonas död 1796-04-12. Magnus och Greta finns dock inte i hfl för Fagerhult.
Magnus är i flera andra "anbytarforum" och släktträd på nätet också samma Magnus som senare blir Trumslagare, Enligt Centrala Soldatregistret: Magnus Blomqvist, trumslagare. Antagen 1791. Jonstorps rote, Stora Åby, 1:a liv, Ombergs kompani.
AI:1 Stora Åby, Jonstorp s 113
Trumslagare Magnus Blomqvist f 1767 Asby, 1792 från Norra Vi.
Jag behöver lite tolkningshjälp och tips för att bekräfta eller dementera detta pussel. Tacksam för all hjälp!
Mvh/Krister