Jag tillhör en oäkta svärdslinje från en adlig ätt, ännu levande. Faderskapet har såvitt jag vet inte bekräftats i officiella dokument. Min ff ff ff föddes oäkta 1832.
Det som gör att jag är säker på faderskapet är följande;
- Sonen fick patronymikon efter adelsmannens förnamn.
- Modern var piga hos den ogifte adelsmannen vid sonens födelse.
- Adelsmannen hade fått två oäkta barn med andra pigor tidigare.
- Adelsmannen "föregifvas vara fadern" står det i födelseboken.
- Sonen bodde hos adelsmannen, efter att modern flyttat och gift sig med en annan man.
- Sonen står de första åren som o.ä. längst ner på husförhörets sida under pigor och drängar, men flyttas upp till att stå direkt under adelsmannen, som barn gör i relation till sina föräldrar.
- Adelsmannen nämns som fadern under "öfriga anteckningar" i en del dokument som inflyttningslängder, husförhör längre fram och så.
Köttsliga förbindelser utanför äktenskapet var som du antagligen vet strängt förbjudet bakåt i tiden, många togs till dåtidens lokala rättsinstanser. Det jag fick lära mig ifrån mitt fall när jag ville ha officiella dokument på faderskapet var att tydligen slapp adelsmän undan påföljder. Merparten som straffades för utomäktenskapliga brott var fattigt enkelt folk. Låter kanske främmande men tänk idag på det aktuella fallet med den amerikanska rapparen ASAP Rocky, som många vill se släppt på grund av att han är känd och tjänar mycket pengar - lite samma strukturer än idag.
Även om du hade hittat dokument som bekräftar faderskapet så hade ätten ändå ansetts utdöd 1850. Barn födda utanför äktenskap anses inte tillhöra ätten.
Men baserat på det du skriver så tycker jag du har ett väldigt starkt fall.