Jag är helt ny på det här med släktforskning och skulle behöva lite hjälp.
Min morfarsfarmor
Emma Fredrika Andersdotter (1844-07-23 - 1911-11-20)gift med
Johan Gustaf Vikström (1843-08-02 - har inte hittat dödsdatumet) var lite knepig att hitta föräldrarna till. Ingen annan som var släkt med henne på Ancestry hade hittat dem heller. Men efter envist grävande fann jag henne som nyfödd under namnet
Lundmark med föräldrarna:
Anders Lundmark
Anna Brita ErsdotterMen sen tog det stopp. Totalt stopp.
Det får mig att fundera över om 1) Anders heter något annat som nyfödd och att 2) Anna Brita kanske inte är från Skellefteå.
En Anna Brita
Eriksdotter dör i Skellefteå
1868-10-20. Hon är då 54 år. Det står inte vilken månad hon är född i. Däremot är hon född den 13:e. Så hon är antingen född 1813 eller 1814. Hennes man heter Anders
Andersson.
Den enda vigseluppgift jag funnit med namnen Anna Brita Ersdotter och Anders Lundmark är från 1843-11-04, dvs 9 mån innan Emma Fredrika föds. Giftermålet sker i Stockholm. vilket känns väldigt långt bort, men inte så konstigt om nu Anna Brita inte skulle vara härifrån. Anders tror jag kommer från trakten med tanke på det klassiska efternamnet Lundmark. Det betyder ju inte att han kommer från just Skellefteå, men förmodligen Västerbotten eller Norrbotten. Men jag kan så klart ha fel.
I vigselbeviset står följande:
Anders Lundmark
1815-09-10
Anna Ersdotter
1814-03-13
1843-11-04
Stockholm, Stockholm, SverigeAnna Brita Eriksdotter som dog 1868 var född 1813 eller 1814 på dag 13, månad okänd Så det misstämmer ju inte med vigselbeviset. Hennes man hette Anders Andersson. Kanske Anders Lundmark var född Andersson?
Det är allt jag lyckats få fram och jag vet dessvärre inte om jag är på rätt spår eller åt vilket håll jag ska gå.
Tacksam för hjälp från er proffs.