Jag har inte kollat, men jag skulle tro att Pål Nilssons åldersuppgift och angivna ungefärliga födelseår i båtsmansregistret kommer från militära rullor.
Min fundering om Karin Andersdotters / Mikaelsdotters ursprung är som sagt bara en hypotes och vi får väl se om det kan klarna.
Några anteckningar, som du kanske kan ha intresse av:
Pål Nilsson Engman, f. (dp. 10/6 1750) i Lillö, Rödeby.
Anna Andersdotter, f. (dp. 13/11 1748) i Emmeryd 72, Fridlevstad. Dotter till båtsmannen Anders Ingesson / Ingelsson Hoppman / Bogren och Ingrid Mattisdotter.
Efter Anders Bogrens död 1773 i Bostorp, Fridlevstad flyttade änkan Ingrid till Skärvaboda, Rödeby och dog 23/10 1788 i Inglatorp, Rödeby.
Påls och Annas dotter Katarina Pålsdotter, f. 18/8 1780 i Skärvaboda, d. 26/12 1814 i Karlskrona tyska.
Vigd I 1809 i Karlskrona tyska med kofferditimmermannen Nils Jansson i Karlskrona tyska och II 1811 i Karlskrona tyska med arbetskarlen och stadsarbetaren Karl Jönsson i samma församling.
Påls och Annas dotter Sissa Pålsdotter, f. 18/9 1785 i Skärvaboda. Piga.
Flyttade 1806 från Karlskrona amiralitetsförsamling till Karlskrona tyska och utflyttade därifrån 1815 till Fridlevstad (vilket även kan innebära Rödeby).
1824 utflyttade hon från Hökamåla, Rödeby till Lyckeby, Lösen. Hon hade utomäktenskaplige sonen Johannes Olsson, f. 1826 i Lyckeby, d. 1827 i Hökamåla.