Åhr 1786 den 26 januari är efter anmodan upteckning förrätad uppå ägendom som befants efter afledna manen Pehr Gunnarsson i Ekåsen ock des hustru Britta Swensdotter som bägge äro afledne sistledne December månad ock efter sig lembnadt 7 stucken barn, sonen Swen ock Anders ock dottern Anna myndige samt sonen Gunne och Lars och Hans samt Jonas omyndige ock äro aflade med den nu afledne hustrun ? hwilka 4 stucken omyndige söner föreslogs til förmyndare Swen Pehrsson i Backhult ock Lars Swensson i Bråthult och ? ägendomen efter et noga varnande af myndiga sonen i huset upgifwen ock befans som fölger nämbligen...
År 1784 den 3 december blef uppå wederbörandes anmodan, boupteckning förrättad af undertecknad, hos enkjan Anna Swensdotter i Drared skatteg., sedan dess man Anders Persson med döden afledit den 3 nov sistledne, och efter sig qwarlemnat jemte enkjan sonen Per med förra giftet, som nu myndig (är), med ? giftet sonen Swen 18 år ock dottren Kierstin 15år gammal till hwilkas rätts bewakande såsom förmyndare föreslogs bonden Bengt Persson i Skinesta kronog., hafwandes sonen Per utbekommit? sitt möderne, ? över, så att han derfrån ingen fordran äger i huset; efter warning upgaf enkan egendomen i följande ordning...
Jo, det kanske är fint i Toarp? Jag har en del ganska nära släkt där, som jag inte besökt på länge. Får kolla runt lite extra nästa gång jag är där.