Min farfars morfars mor, Sara Nilsdotter, föddes 28/10 1803 i Ormesberga. Jag fann lätt hennes födsel i kyrkoarkivet, men har svårt att tyda texten. Har någon här kunskapen att kunna tyda vad som står skrivet?
Jag är någorlunda säker på att det står hennes fader hette Nils Jonasson. [Det fanns en Nils Jonsson född i Ormesberga, men han tillhör fel generation för att kunna stämma in.] Jag tycker mig även urskilja andra namn i texten, som Måns Danielsson och Johanna Larsson, men gissningsvis är de faddrar eller dopvittnen.
Om fadern är Nils Jonasson så var han torpare, gifte sig 15/10 1809 och dog 5/10 1863 i Tolg socken (Växjö). Han finns antecknad som död i socknens kyrkbok, med tillägget 'fr. Sjöatorp'. Dock inga andra anteckningar om t.ex efterlevande. Jag fann inte vigseln antecknad i antingen Orminge eller Tolg kyrkobok.
Jag kollade upp bouppteckningar i Tolg och fann honom där. Det fanns två herrar med samma namn, men endast en av dem var från Sjöatorp. Enligt bouppteckningen hade han en anhörig: Kärsting Svensdoter. Men ens med den godaste vilja kan jag inte urskilja det namnet i den bifogade födsloanteckningen för Sara Nilsdotter. Namnet längst till höger på första raden kan tolkas som Kjerstin, men efternamnet tycks ju börja med "Daniel..." någonting, uppfattar jag det som iallafall.
** Inlägget uppdaterat då jag ursprungligen förväxlade fadern som Nils Jonasson, när det var Nils Jönsson.