Hej Angelica!
Denna familj är av intresse för min del eftersom Peter Hybergs hustru antagligen är släkt med mig via en koppling i Simrishamn. Jag lyckades fakiskt lösa gåtan med Pers ursprung, och då visade det sig att även Peter är delvis släkt med mig, eftersom hans faster var gift med en av mina släktingar i Börringe.
Nåväl, som du säger står Peters födelseort antecknat i Gryts husförhörslängder, och där står det 1739 19/3 i Lyngby. Jag vet att Ljungby (det närliggande Trolle-Ljungby) även kunde stavas Lyngby, och jag vill minnas att Peter Hybergs svärföräldrar faktiskt bodde där ett tag eftersom där fanns ett vävarehus (hans svärfar var ju vävare). Detta stämde dock inte, men när jag kikade i Lyngby födelsebok 1739 upptäckte jag att det faktiskt föddes en Per där i mars 1739, döpt den 18 mars. Det står inget födelsedatum där, men det är inte ovanligt att personer senare får sitt dopdatum antecknat som födelsedatum, eftersom födelsedatumet helt enkelt saknas i födelseboken. Denne Per föddes i Sjökrokhusen, och hans far hette Nils Månsson.
Det visade sig att denna Per faktiskt var rätt. Genom riktig tur finns bouppteckningen efter fadern Nils Månsson bevarad, och visst är han Per Hybergs far, i sitt första äktenskap med Anna Persdotter. Boouppteckningen, som är daterad 1768 5/11 (Bara häradsrätts arkiv, volym FIIa:18, nr 52) anger att Nils Månsson då bodde i Svartebäckshuset, och dog där i november 1768. Hans arvingar var:
1) Änkan Bengta Andersdotter.
2) hans barn i första äktenskapet med Anna Persdotter:
a) myndige sonen Petter Hyberg, handskmakare vid Häckeberga.
b) omyndiga dottern Sissela, tjänar i Vällinge.
3) hans barn i andra äktenskapet:
a) dottern Christena, på 19de året i Hårslöf.
b) dottern Anna, på 17de året, på Torup.
c) sonen Måns, på 15de året, hemma hos modern.
d) Hanna, 11 år, är även hos modern.
För de omyndiga barnens rätts bevakande närvarade deras faster Kjersti Månsdotter med sin make snickaren Rasmus Grönvall från Norra Börringe; de skulle bevaka barnens rätt eftersom deras farbror Jöns Månsson i Lemmeströ, som egentligen blivit förordnad, inte kunde komma.
Mvh, Markus