Jo, jag har också tagit upp min släktforskning igen. Josephina Vilhelmina är syster till min farfars mor Emilie Mathilda född 18501127. Förutom de två systrarna fanns det två bröder i familjen, Carlander 18540216 och Frans Edvard 18630629. Bröderna har jag kunnat följa fram till 1900-tal.
Emilie Mathilda måste ha varit en stark kvinna. Efter några pigplatser fick hon tjänst i Västa Elgsjö Södregård i Bjälbo socken. Sonen på gården gjorde henne med barn. Hon for hem till föräldrarna i Stora Åby och födde Karl Gustaf 18750302, dagen efter 18750303 skrevs hon i Fattigstugan i Bjälbo. Sedan satt hon där i tre år. Men så dog fadern Gustaf Henning Larsson. Att han var fadern vet jag genom dopattesten som prästen i Stora Åby skickade till Bjälbo, men som aldrig fördes in i dopboken där. Att jag hittade dopattesten var en ren tillfällighet. Sedan började Emilies pig-vandring. Varje år bytte hon plats. Efter tio år fick hon en son till utan att vara gift.
I min första utredning så tog jag inte med syskon, men nu går jag tillbaka och försöker hitta så många som möjligt. Men på Josephina tog det stopp!