Hej på er, det här blir mer och mer mystiskt och intressant. Petter Hägg går upp i rök och Margareta Alexandersdotter dyker upp i Väsby som änka. Jag har hittat den första noteringen av henne som änka i Väsby hfl (tog tyvärr ingen bild), och där står hon som inflyttad från Barkåkra, men utan årtal. Otto Fredrik Hägg hittar jag första gången i Väsby utflyttningslängd 1848 10/1, då han som sjöman flyttar till Västra Karup (där han tydligen gifter sig första gången). Här anges han som inflyttad från Barkåkra, men med ett ? för årtalet!
Väsby utfl 1848 GID 1408.11.85000.gif
För mig tyder dessa ? på att Margareta med barn återvänder till Väsby (varifrån?) utan att anmäla det till prästen. Har för mig att jag läst att Stenkolsgruvan i Höganäs var föregångare med de anställdas rättigheter, och att gruvarbetaränkor hade understöd? Carin, du vet säkert. Det var i så fall en god anledning för Margareta att återvända när gubben Hägg dött någonstans.
Nåväl, detta om detta. Häggs dödsnotis dyker väl upp vad det lider.
Johanna Hägg har jag följt och det är samma dam i alla de belägg som vi funnit. Liten kronologi:
- född uä 1803 11/10 i Lerberget
- dotter vid Gruvan i Väsby i hfl 1819
- flyttar 1824 fr Ängeltofta till S Vallåkra, Kvistofta sn
- är 1829 trolovad med husar Ola Kahn och får sonen Jonas Magnus 26/11
- flyttar 1830 fr S Vallåkra till Helsingborg
- får son Gustav Fritjof 1832 1/2 i Hbg, som dör och begravs i Väsby 29/5 samma år. Ingen fader angiven, men sägs inte heller vara oäkta. Johanna har noteringen trolovad i hfl.
- bor åren 1833-1837 i Örby nr 9, Raus, och får oäkta dottern Margareta 1835 4/8.
- flyttar 1837 åter till Helsingborg och inleder ett samboförhållande med änklingen Anders Jönsson i Fredriksdal.
- deras dotter Petronella föds 1838 2/10, ingen far nämns i fb, men när Anders och Johanna 1840 flyttar till Ängeltofta, så nämns i flyttattesten (i Barkåkra kyrkoarkiv) att de lever ihop och att Anders är fader till Petronella.
- Anders Jönsson, Johanna Hägg, Anders dotter Elsa i förra giftet och lilla Petronella flyttar 1840 25/11 fr Helsingborg till Ängeltofta, Barkåkra. Där bor de ihop enligt hfl, men är ej gifta.
- Anders och Johannas son Anders föds 1841 29/5.
- deras son Peter föds i Stenestad 1845 16/4 (se Carins inlägg ovan).
- 1847 har kanske Anders och Johanna lämnat varandra, och Johanna kallas kringvandrande piga, när sonen Peter dör.
- och där slutar spåren för tillfället.