Hej Ingrid!
Kjerstina Andersdotter var en svår nöt att knäcka, men jag tror att jag åtminstone lyckats spåra Anders Christenssons ursprung. Man hittar honom första gången som hälftenbrukare på Knästorp Nr 4 i husförhörslängden 1795, han anges då vara 35 år gammal och alltså född omkring 1759 (längden upprättades på hösten 1794). Jag hittade honom inte i Knästorps födelsebok 1755-1765, och inte heller i Knästorps husförhörslängder före 1795, så jag kikade istället bland inflyttningsattesterna. Till slut hittade jag en attest daterad Burlöv 1792 25/11 för »drängen Anders Christensson, barnfödd i Næfvitshög, är nu 32 år gammal, afgår nu härifrån till Kabbarp af Totterups församl...» (Knästorp HII:3, 1784-1799). Detta passar ju in ganska perfekt åldersmässigt på din Anders Christensson, och antagligen har han först inflyttat till Tottarp (annexförsamlingen till Knästorp), och sedan flyttat vidare till moderförsamlingen Knästorp. Församlingarna hade samma kyrkoherde, så därför behövdes ingen attest när man flyttade mellan dessa församlingar.
Jag kikade i Nevishögs födelsebok, där ju Anders Christensson anges vara född, och hittade till slut en Anders född 1758 1/10 i Nevishögs by, som son till Christen Bertelsson och Else Andersdotter. Fadern avled redan redan 1769 11/10 i Nevishög av tvinsot, 55 år gammal, och bouppteckningen 1769 23/10 avslöjar att han »efter sig lämnat jemtte thes kära hustru en enda son Anders Christensson 12 åhr gammal, och wid Boupteckningen woro närwarande å den omyndigas bewakande faderbroderen husmannen Mårtten Bärtilsson i Låmma och å änckans sida hennes bröder Hans Andersson i Kabarp och Nils Andersson i Tåtarp» (Bara häradsrätt FIIa:19, bouppt. nr. 11).
Moden Else Andersdotter gifte om sig 1770 24/6 i Nevishög med drängen Ola Jonsson från Sunnanå (i Burlövs socken), och flyttade till honom när han blev rusthållare där. Else avled 1780 i Sunnanå, Burlöv (begravd 15/4), 50 år gammal, och enligt bouppteckningen 1780 16/6 efterlämnade hon arvingarna Anders 21 år, Anna 9 år och Per 7 år, och »Å de omyndigas wägnar woro tillstädes, den dödas Broder skatteåboen Hans Andersson från Tijrop, samt Rusthållaren Nils Andersson från Tottarp» (Oxie häradsrätt FII:20, sid. 150). Sonen Anders Christensson var alltså i livet ännu 1780 - i Sunnanå, Burlöv? - och din AC sägs ju ha flyttat från just Burlöv 1792.
Ett märkligt sammanträffande är förresten att den »Mårtten Bärtilsson i Låmma» som sägs vara bror till Christen Bertilsson vid bouppteckningen 1769 sannolikt är identisk med Mårten Bertelsson (1733-1809), som är äldre bror till min förfader Hans Bertelsson (1750-1816) i Lomma. De var barn till Bertel Mårtensson och Ingar Jeppsdotter som gifte sig 1726 i Lomma. Christen Bertilsson passar alltså inte in i deras barnaskara, men enligt FamilySearch döptes en Christen Bertilsson 1713 14/11 i Lomma, som son till Bertel Christensson (!). Jag lyckas dock inte hitta denna födelsenotis i Lomma kyrkobok, som under 1713 är särskilt blek och svårläst, men det kan alltså röra sig om en halvbror på fädernet om nu uppgiften i FamilySearch stämmer?
Mvh Markus