Så trevligt att Henrik dök upp i Kristianstads län - med både dödsnotis och bouppteckning! Gløersens bok ser förresten riktigt intressant ut, det är något jag själv kan ha användning av när jag forskar på mina norska förfäder.
När det gäller
Emanuel Tullberg, så var han tydligen kusin till Henrik Bilberg. I Bengt Nordahls arbete Konga socken från 1750-1820 : Försök till rekonstruktion av kyrkobok (finns online
här) kan man på sidan 62 läsa att Emanuel Tullberg föddes 1795 i Konga, som son till artillerikarlen
Nils Tullberg (född 1744). Nils Tullberg var i sin tur son till
Nils Nilsson (död 1785) och
Bengta Eriksdotter (död 1780) i backstugan Välahuset i Konga socken (se sidan 64 i samma arbete), som även hade dottern
Hanna Nilsdotter (var 39 år gammal 1780, enl. bouppt.), som i bouppteckningarna efter föräldrarna 1780 och 1785 anges vara gift med [klen]smeden
Petter Bilberg.
Tyvärr står ingen ort angiven för vart Petter Bilberg och Hanna Nilsdotter bodde, men i bouppteckningen 1830 15/6 (Norra Åsbo häradsrätt FIIa:39, sid 417) efter änkan
Hanna Billberg i Klöveröds hus (Konga socken), avliden därstädes 1830 8/6, nämns att hon efterlämnade fyra söner och en dotter - äldste sonen
Hendrik Boende j Norrige, andra sonen
Petter i Helsingborg, tredje sonen
Niklas i Köpenhamn och fjärde sonen
Carl i Kongaös torp, samt dottern
Elisabeth gift med torparen
Hans Persson i Klöveröds hus.
Änkan Hanna Nilsdotter i Klöfveröd, Konga socken, död 1830, anges vara född 1742 12/10 i Röstånga (se Konga AI:3 (1825-1827), sid. 143), och där finner man mycket riktigt i födelseboken samma datum att hon är dotter till Nils Nilsson och Bengta Eriksdotter i Dufweskog, Röstånga socken (Röstånga CI:1, sid. 143) - alltså det par som senare hamnade i Välahuset i Konga, och vars dotter Hanna ju gifte sig med smeden Petter Bilberg.
Med tanke på att det mesta nu tycks kretsa kring Konga (kanske även Henrik är född där?), så kanske den sockenrubriken blir lämpligast?
Mvh, Markus