Hej Kristina,
Namnet indikerar att fadern troligen heter Tranell. En DNA-matchning kanske kan ge en fingervisning.
Har för de aktuella åren nu gått igenom alla böcker i Åmål, Ånimskog och Tösse. Har stora delar av min släkt i dessa trakter men tidigare inte tänkt på att det fattas så många hfl och in-och utflyttningsböcker.
Har gått bakåt, framåt och bakåt och kartlagt Nils. Det har varit knöligt med många flyttar och han anges ömsom som född i Åmål och Ånimskog men Åmål ska vara korrekt. Fortfarande saknas var han befunnit sig från födseln 1793 fram till 1799. Han har troligen som många andra haft det tufft för han anges från 14 års ålder som gossen och verkar ha bott lite här och där som lösdrifvare.
När det gäller hans mor Stina Svensdotter är fboken i Åmål svårläst hennes troliga födelseår 1764 och det medför att jag inte kunnat läsa föräldrarnas namn. Var hon befunnit sig från 1764 fram till 1799 har jag ännu inte klurat ut.
Som sagt flera viktiga böcker i min kartläggning fattas men skam den som ger sig./Eva