Hej,
Min ana pigan Catharina Friberg gifter sig 24 Okt 1779 med bryggaren Petter(Per) Askroth i Linköpings Domkyrkoförsamling. I hfl för domkyrkoförsamlingen anges hon vara född i Kihla 29 Nov 1751 och att hon flyttade in till Linköping från Krokek 1773, Källa: Linköpings domkyrkoförsamling (E) AI:9 (1805-1810) Bild 12 / sid 19.
I Kihla hittar jag inga personer med namnet Friberg och inte heller någon Catharina född 29 Nov 1751. Det jag däremot hittat, på det här forumet, är följande inlägg,
https://forum.rotter.se/index.php?topic=30994.msg472641#msg472641 av Camilla Eriksson.
I detta inlägg anges att Styckebåraren vid Stavsjö bruk, Jordan Jonsson, ca 1752 (åldersuppgift enl hfl) får en dotter Katarina som enligt samma hfl är utflyttad till Nyköping. Fader till denne Jordan Jonsson uppges vara Jonas Friberg.
Det jag undrar är följande:
1. I vilken husförhörslängd samt på vilken sida i densamma hittar jag uppgifterna om Katarina Jordansdotter?
2. Är det någon som kan bidra med någon information som styrker alternativt sänker teorin om att Catharina Friberg som gifter sig med bryggaren Per är densamma som Katarina Jordansdotter i från Stavsjö, Kila?
Mvh / Torbjörn Andersson