Hej!
Jag vill informera om att jag med flera har förlorat stora mängder forskningsdata från våra släktträd på Ancestry.
2018 bestämde jag mig för att pröva på digital släktforskning. Eftersom jag även ville ta DNA-prov tittade jag runt lite och fann att Ancestrys program verkade bra samt att släktträdet hade en väldigt bra och tydlig layout. Även om jag rätt snabbt insåg att man inte skulle kopiera någonting och helst använda Arkiv digital för att hitta bättre information, så var jag fortfarande väldigt nöjd med själva släktträdet. Det kändes också skönt att inte behöva oroa mig för att allt skulle försvinna vid en datorkrasch. Men nu är det andra gången som personer och all forskningsdata som är kopplat till dessa personer helt plötsligt försvunnit ur mitt släktträd.
Denna gång upptäckte jag att en bror i en större syskonskara saknades och med honom även hans fru och dennes föräldrar och syskon samt hans barn, barnbarn och barnbarnsbarn! Det är så många timmars arbete som bara försvunnit inkl alla arkivkopior, uppladdade foton etc.
Jag bestämde mig för att flytta mitt träd och har nu gått över till FTM, och lyft över mitt träd dit. Men när jag nu har börjat gå igenom person för person för att se att all info förts över ser jag hur många personer som faktiskt saknas. Jag jämför självklart med mitt träd på Ancestry för att försäkra mig om att det inte har blivit ett överföringsfel, men så har inte varit fallet. Det finns inget mönster utan det är någon eller några i en syskonskara som försvinner, eller fruar och barn till tre av fyra bröder är borta osv. osv.
När jag informerade andra släktforskare på Ancestry som jag haft kontakt med fick jag svar från flertalet, både i Sverige och i USA att de haft samma problem. Forskningen är bara borta.
Även om jag är konsekvent med back-up tagning, så hjälper ju detta inte eftersom jag dels inte vet när personer försvunnit ur trädet och hur många som försvunnit - därmed är det omöjligt att veta vilken eller vilka versioner som är "rätt" och dels att information, foton, dokument etc inte förs över med Gedcom.
Jag vill verkligen varna alla för att ha sitt huvudträd på Ancestry, så att ni inte råkar ut för samma sak.
Tyvärr får man inga svar från Ancestrys kundtjänst - det hela går runt, runt i cirklar med nya kundtjänstmedarbetare som skickar vidare till kollegor och alla frågar samma frågor: Vad heter ditt träd? Vilka har försvunnit? och sedan händer ingenting. Oerhört oseriöst.
Vänliga hälsningar,
Karin