Hej igen !
Enligt NAD är det en lucka bland Marks häradsrätts domböcker 1715-1729. Någon specifik serie med småprotokoll finns inte, utan de mål som räknas som småprotokoll bör ingå i de ordinarie domböckerna vid denna tid. Men då dessa inte finns bevarade från denna tid är det de så kallade renoverade domböckerna/småprotokollen som gäller. Detta är renskrifter man skickade in till Hovrätten. De renoverade domböckerna har en egen serie och de renoverade småprotokollen har bildat en egen serie bland Advokatfiskalens handlingar och det är den jag hänvisade till.
På första bilden (på ryggen) av den volymen jag hänvisar till, står att det är småprotokoll, Göta Hovrätt - Advokatfiskalen EVIIAAC:21 (1715) Bild 10 (AID: v950364.b10)
Serien EVIIAAC är de renoverade småprotokollen och dessa finns avfotograferade hos ArkivDigital 1701-1750 för landsbygden (häradsrätterna) i Göta Hovrätts område. Sök "Göta Hovrätt - Advokatfiskalen" så hittar du dessa.
Sedan finns de vanliga renoverade domböckerna (som inte innehåller målen av småprotokollkaraktär") om du söker på: "Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Älvsborgs län" för de häradsrätter som ingår i Älvsborgs län.
Marks härad 1715 (tillsammans med Veden och Bollebygds härader) återfinns i denna volym: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Älvsborgs län (P) EVIIAABA:461 (1715) Bild 10 (AID: v328762.b10, NAD: SE/VALA/0382503)
/Niklas Hertzman, ArkivDigital
PS. Paul kan ju förekomma fler gånger än det som jag hittade vid en snabb koll. Jag ville bara visa var man hittar småprotokollen och att dessa är avfotograferade.