ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barn som försvann?  (läst 460 gånger)

2021-10-26, 17:04
läst 460 gånger

Utloggad Owe Johansson

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-10-09, 21:44
    • Visa profil
Det har talats om att min morfar och mormor förlorade en flicka Ida Maria Lovisa född 1904-07022 Älvsby C7:(1899-1904) sid 222.
I helgen när jag var på moster Annas 100-års dag, försökte jag få mer information om detta, moster mindes inget. Björn, min kusin har fått berättat följande.

Kursobäcken.
Dagarna före Idas försvinnande hade det observerats att en stor Örn seglat runt i området. Ida försvann när hon var ute på gården. Det blev ett intensivt sökande runt gården och och i skogen närmast bosättningen. Morfar fortsatte sökandet och hittade hennes kläder blodiga och sönderrivna på andra sidan bäcken.
Misstanken blev att Örnen troligtvis slagit henne. I dödsboken står det att hon begravts men inget om detta Jokkmokk F2:(1895-1916) Sid 103.

Om detta har skett borde det finnas information om detta, men vart skall jag söka?

2021-10-27, 09:18
Svar #1

Utloggad Per Eriksson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1385
  • Senast inloggad: 2024-12-17, 10:43
    • Visa profil
Min egen åsikt är att det är en återkommande skröna. Det finns flera liknande berättelser här på AF, men ingen kan väl anses säkerställd. Och alla tycks äga rum i Norbotten omkring förra sekelskiftet. Ännu mer hittar du om du googlar, bortrövade barn av örn etc.

/Peppe

2021-10-27, 12:01
Svar #2

Utloggad Owe Johansson

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-10-09, 21:44
    • Visa profil
Tack för svaret! Har läst på internet, verkar vara som Ni antydde.
//Owe

2021-10-27, 20:26
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

• Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7431
  • Senast inloggad: 2024-12-18, 21:39
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I Jokkmokks dödbok står bara ett frågetecken under dödsorsak, förmodligen för att det inte stod dödsorsak i attesten från Älvsby, där hon dog. Det står inte heller något i församlingsbokens anmärkningskolumn (Jokkmokk AIIa:5, uppsl. 513).

I Älvsbys dödbok är det tomt under dödsorsak (F:3, uppsl. 90). Alla har inte dödsorsak noterad i den boken, men en så anmärkningsvärd orsak borde ju ha stått där.

Inte heller i SCB-utdragen står någon dödsorsak, varken i Jokkmokk eller Älvsby.

Dessutom står det i båda dödböckerna att hon begravts. Då kan hon ju inte ha försvunnit spårlöst, och bara kläderna återfunnits.
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se