Hej
ett något senkommet svar till Werner Otterman fråga från tisdagen 17 oktober 2006.
jag hittade följande text på Kung Bibloteket. Ev heter Tidningen Kalmar.
Mordet i Tryde. Inför Ingelstads häradsrätt hölls onsdagen i förra weckan slutrannsakning med häftade Mårten Persson Start. Sedan domaren uppmanat brottslingen att nu slutligen avgiva en fullständig och sannfärdig berättelse öfver sina flera brott, föll Stark i häftig gråt. Under snyftningar upprepade han i korthet, hwad han vid föregående förhören haft att berätta: Jöns Earlsson och Stark hade spelat kort under natten mellan sistlidna juldag och annandag jul och derwid råkat i osämja, sedan Earlsson förebrått Start för falskt spel; det oaktadt hade under spelets gång ej någon hämndkänsla uppstått hos Start; de hade gått till sängs kl. omkring '/, 4 på morgonen; Earlsfons hustru '/2 timme tidigare; då Earlsson ej wille upphöra med sina donnor och förebråelser, hade Start i följd os en ögonblickets ingifwelse rusat upp från sin sängplats, tillgripit en till hands warande wed eller torfyra och med den, under belysning af månskenet samt utan föregången hotelse, tilldelat Carlsson några hugg i huvudet; Carlsson hade wid öfvervåldet legat orörlig och ej gjort ringaste försök till motställd; Stark kunde ej förklara anledningen till att Carlsson och hans hustru icke förmärkt Starks uppfat; han kunde icke heller med bestämdhet uppgiva, huru mänga yxhugg och knivskärningar han tilldelat de båda makarna, men förklarade, att han ensamt och således ingen annan tillfogat de avlidna alla de sår, som obduktionsprotokollet upptager; då Carlssons hustru, Elna Persdotter, wid mannens öfwerfallande rest sig upp i sängen, hade äfwen hon tilldelats hugg, men förklarade' Start, att han wid uppstigandet från sin bädd ej haft för avsikt att tillfoga henne något ondt. Jag märkte snart nog, yttrade Start, som Återigen föll i gråt, att jag hade mifzhandlat de båda makarna så att de ej kunde komma till lif; de plågades och derföre står jag dem i fullt uppfat att de skulle dö. Då han fullbordade den hemska gärningen, hade han fullt medwetande af hwad han gjorde; under den halftimme, som förflöt sedan Carlsson och Start gått till hwila, hade de ej haft annat samtalsämne än kortfpelet; Elna Persdotter, hwars hofwande-tillständ war Stark bekant, hade bedt sin man ej längre gräla, emedan spelet ej gällt penningar. Beträffande dödandet af barnet Ingri Jönsdotter widhöll Stark, att han afdagatagit detta, emedan han tyckte det wara synd att det låg och skrek. Nu hade Stark påtändt ett ljus för att försträckt efterse, huru illa han hade handlat; derefter twättade han blodet af sig, påtog Carlssons kläder, som han icke förr än nu tänkt att stjäla, tillegnade sig de förut omnämnda 39 riksdalerna, satte eld på huset och aflägsnade sig skyndsamt. Sedan åtskilliga vittnen ytterligare blifwit hörda och tingsmenigheten uppmanats afträda under rättens öfwerläggning, dömdes Stark såsom skyldig till 3:e resan stöld, till dråp och mord å Carlsfonfia familjen samt till mordbrand, att i ena bot mista lifwet genom halshuggning.
Är det någon som vet mer om detta ?
Mördaren verkar inte ha blivit avrättad
Med vänlig hälsning
//per