Hej!
Jag söker källor. Jag har ritat en antavla för Jon Larsson som dog i Treskog 1810. Han var far till Per Modén, som blev klockare i Dalby och var min farfars farfar. I den bifogade antavlan markerar tunna grå linjer och ramar de samband och personer som jag inte har tillräckliga källor för. Jag vet att många har intresserat sig för Treskog, så jag hoppas kunna få hjälp att komplettera dem. Jag har använt mantalslängder och domboksnotiser, men i domböckerna kan det finnas mer som jag har missat. För de senare generationerna har jag förstås använt kyrkböcker också. De linjer och ramar som är grova och svarta i antavlan markerar delar där jag är nöjd med de källor jag har. Jag gjorde boxarna gröna för de personer som jag antar har kommit utifrån till Treskog.
Jag påpekar gärna att jag har haft hjälp av inlägg här på anbytarforum också, t ex av Kent Carlsson som tipsade att Jon Jonsson var far till Nils Jonsson, och av Kenneth Larsson som bekräftat andra delar.
Kan någon bidra med källor som stöder att Ingeborg Asgierdsdotter, som dog vid jul 1696 (och i dödboken sades vara 100 år) och var gift med Skåre Torstensson, var dotter till Asgierd Olofsson (bror till bl a Ingemar Olai Sylvius och Olof Olofsson) och Anna Persdotter? Och att Ingeborg och Skåre var föräldrar till Marit som gifte sig med Jon Olsson?
Kan någon bidra med källor som stöder att Jon Asgeirsson var far till Jon Jonsson som bodde i V Knoll, Glava, och att denne Jon Asgeirsson var son till Asgeir Olofsson och Anna Persdotter i Treskog? (En annan Jon Asgeirsson var son till Asgeir Davidsson och var med i Treskogs mantalslängd 1661-1682.)
Har någon en uppgift om födelse- och dödsår för Asgeir Olofsson och hans fru Anna Persdotter eller Olof Olofssons fru Anna Persdotter?
Dito i generationen före: Olof Asgeirsson och Ingiel Gregersdotter?
Vad vet man om generationen före dem, dvs Asgeir, mer än att han levde där i mitten av 1500-talet?
Annat som bidrar skulle jag förstås också uppskatta! Även påpekanden om eventuella fel.
Beträffande Olof Olofssons fru vet jag att det finns andra uppgifter om hennes namn. Att hon hette Anna Persdotter har jag från Jösse härads dombok, juli 1655, som nämner Elof Olofsson och hans mor Anna Persdotter.
Magnells samlingar (S) 2 (1651-1664) Bild 218 / sid 662,
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v21489.b218.s662Jösse häradsrätt (S) AIa:1 (1629-1677) Bild 140 / sid 276,
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v66231.b140.s276Jag kan lägga till att jag använder WikiTree och har föresatt mig att städa upp så mycket jag kan av den röra som skapats där, rörande Treskog, av en som kopierat ett familjeträd från Ancestry dit, utan att överhuvudtaget kolla källor (eller alls ha några relevanta källor). Vill ni se mina källor, så kan det ske där. Men en del har jag inte fört in ännu, för jag vill ha bra med kött på benen innan jag skapar nya profiler där eller rättar i befintliga.
https://www.wikitree.com/treewidget/Larsson-7430/5 är en länk till kompakt vy för Jon Larsson och hans anor. I vyn finns också de tokigheter med som jag vill rätta till efter bästa förmåga. Jag har bara börjat.
Pelle Modén