Tack Mikael Persson för ditt svar!
Jag är en så kallad nybörjare. Har bara forskat ett halvår. Så mina uppgifter bygger mycket på andra hands uppgifter, som jag antecknar. Sedan försöker jag se om uppgifterna kan stämma och sedan blir det en mer avancerad sökning. Så jag kallar mig fortfarande novis. Därför tycker jag att anbytarforum är ett trevligt sätta att få svar samt att lära sig av andra seriösa forskare.
Uppgifterna kommer ifrån en forskare som heter Sone och har lagt ut sin släkt på Internet. Han har flera av mina släktingar i denna ansedel. Det rör sig om släkter runt Kiaby, Ivö, Näsum och Vånga. Eftersom det inte kan räknas som reklam vågar jag skriva ner hans adress.
http://www.taladata.se/sone/ Dessa uppgifter är de som finns längst ut i grenen.
Gåvobrevet är om det stämmer tror jag en belöning. Då han kallades för fader tyder på att han var något mer än en vanlig bonde. Har sett någonstans att det ska vara en så kallad hederstitel i Gamla Skåne
Fader Örn föddes omkring 1530.
Biografi: fyra bönder omnämndes 1584 i Fredrich II gåvobrev.
Han barn ska vara Aage Örn, Bodell Örn, Peder Jönssons Örn och Niels Örn. Se föregående fråga.
Av dessa finns uppgift om Peder Jönsson Örn
Han fick sonen Jöns Pedersson.
Han var Åbo.född omk 1625 i Skärsnäs # 1, Vånga, Död 1678 i Skärsnäs # 1, Vånga
Biografi 1658 frälsehemman under Anna Ramel, Maltesholm, 1677 Kronohemman.
Han gifte sig med Olu Jöns Peder född omkring 1640. Dog i Skärsnäs # 1, Vånga.
De fick barnen Sven Jönsson Åbo född efter 1655 Skärsnäs # 1, Vånga. Han dog i Skärsnäs # 1, Vånga
Åke Jönsson född efter 1655 Åbo och Kyrkovärd född efter 1665. Dog i pesten 1711-02-19 Skärsnäs # 1, Vånga
Vänliga hälsningar Catharina